Projekt för en sundare åkeribransch
Vid årsskiftet drar Transport i gång ett åkeriprojekt. Syftet är skapa opinion, bygga kontaktnät och försöka få stopp på ”avarterna” inom transportbranschen.
Efter beslut i förbundsstyrelsen är det nu bestämt att projektet kommer att löpa mellan den 1 januari 2015 och den 1 juli 2016.
Lokalombudsman Tommy Jonsson på Transports avdelning 20 i Jönköping är en av två, som kommer att hålla i trådarna. Exakt hur arbetet kommer att läggas upp är för tidigt att uttala sig om, förklarar han.
– Vad jag kan säga är att det redan finns ett kontaktnät med svenska och utländska chaufförer och olika myndigheter. Men det behöver utvecklas, särskilt gentemot myndigheterna.
Tommy Jonsson lyfter fram Skattemyndigheten och media som de främsta ”vapnen” i kampen mot lagbrotten inom åkerinäringen.
– När det gäller till exempel klampning av fordon och övriga frågor kring cabotage så är bollen redan i rullning. Nu behöver vi ta ett steg till. De som vill runda cabotagereglerna hittar hela tiden nya kryphål. För att komma åt det behöver vi kanske jobba fackligt över gränserna.
Jonsson riktar särskilt strålkastarna mot grannlandet Danmark.
– I södra Sverige har vi nu många chaufförer från Rumänien som kör i Danmark, Norge och Sverige. De är anställda av rumänska åkerier, som kör för speditörer i Danmark. På så sätt blir verksamheten ständigt gränsöverskridande och företagen slipper ifrån cabotagereglerna för tillfälliga inrikestransporter, anmärker Jonsson.
Han ser samma mönster bland förare från Tjeckien.
I sällskap med en rumänsk chaufför, anställd i Sverige, brukar Tommy Jonsson söka upp utrikesförarna på Eurostop i Jönköping.
– Rumänerna vi pratat med säger att de är hemma två gånger per år och får 200 euro i lagstadgad lön, plus elva kronor i milersättning. En del har jobbat på det sättet i tre år.
Transport har möjlighet att driva olika ärenden i rättsliga instanser. Det är komplicerat och tidskrävande, så det måste Transport ta ställning till, påpekar Tommy Jonsson.
– Det gäller att ta fram lämpliga verktyg för branschen. Det här arbetet gynnar inte bara Transports medlemmar utan även åkeriföretagen. Det blir en stor utmaning, eftersom det finns hur mycket som helst att göra!