Paneldebatt om gränsdragning mellan polis, väktare och ordningsvakter i Almedalen. Från vänster: moderator, Björn Ericsson, Lena Nitz, Lars Lindgren, Dan Eliasson och Anders Ygeman.
Close
Paneldebatt om gränsdragning mellan polis, väktare och ordningsvakter i Almedalen. Från vänster: moderator, Björn Ericsson, Lena Nitz, Lars Lindgren, Dan Eliasson och Anders Ygeman.
Close

Polis och väktare – vem gör vad i framtiden?

Väktare och ordningsvakter blir fler och fler och polisen är överhopad med jobb. Är det dags att se över rågången mellan polis och bevakningsbransch? – Ja, anser arbetsgivarna i Almega. – Nej, inte än, säger rikspolischef Dan Eliasson.

Onsdag i Almedalen. Klockan är 13:33.

Inrikesminister Anders Ygeman stormar in i LO:s möteslokal några minuter försenad och klättar upp på scenen. Han är inbokad för mängder av intervjuer, utfrågningar och seminariedebatter under politikerveckan.

Nu ska han diskutera bevakningsbranschens och polismaktens olika roller på ett seminarium som Transport arrangerar. Det är en tung panel som radar upp sig. Förutom Anders Ygeman:

  • Björn Ericsson, branschexpert på arbetsgivarorganisationen Almega.
  • Lena Nitz, ordförande i Polisfacket.
  • Lars Lindgren, ordförande i Transport.
  • Dan Eliasson, rikspolischef.

Bakgrunden är inte helt enkel att greppa. Bevakningsbranschen har vuxit kraftigt de senaste 20–30 åren och väktare och ordningsvakter har fått många nya arbetsuppgifter. En del av dem tangerar polisens område och då uppstår diskussion om vem som ska – och vem som får – göra vad.

Behöver samhället diskutera rågången? Dra en ny gränslinje?

Almega svarar snabbt ja och rikspolischefen är lika tydlig med en nej. Han motiverar det med:

– Det är inte så bråttom. Först tycker jag att vi ska se vad som kan utvecklas med de regler som gäller i dag. För polisen har det varit ett ansträngande år. Vi har genomfört en stor omorganisation och till det kommer en exceptionell flyktingsituation.

– Att ta fram nya lagar tar lång tid. Vi behöver agera nu. Det finns en stor potential för samarbeten, inom de existerande ramarna.

Ny rågång eller inte – polisfackets Lena Nitz vill utreda det nu. Transports ordförande Lars Lindgren tycker att den som finns fungerat ganska bra. På samma linje går inrikesminister Ygeman:

– Rågången är ganska riktig. Men regelverket är föråldrat, det behöver ses över.

Lena Nitz anser att samhället glider på rågången.

– Den börjar suddas ut och blir luddig. Ett exempel är privata aktörer som är inne och gör utredningar åt polisen.

Finns det några uppgifter som polisen kan lämna ifrån sig?

Lena Nitz är skeptisk. Hon tycker att det är viktigt att polisen slår vakt om våldsbefogenheterna. En del transporter och ärenden som rör omhändertagande av djur kan eventuellt tas över av andra, anser hon.

Panelen konstaterar att det finns saker som kan ses över. I dag är det polisen som sköter tillsynen av ordningsvakterna. När det gäller väktarna ligger ansvaret hos en annan myndighet – länsstyrelserna.

På länsstyrelserna i Stockholm och Västra Götaland är handläggarna så överhopade med jobb att det tar åtta veckor och få en väktare godkänd, påpekar Björn Ericsson.

Vad är det viktigaste som kommer fram på seminariet?

Förmodligen att alla i panelen betonar att samarbetet mellan polisen och bevakningsbranschen normalt fungerar mycket bra. Det kan utvecklas ännu mer tycker rikspolischef Dan Eliasson:

– När våra poliser kommer till brottsplatser är det inte ovanligt att den första person de möter är en väktare. Vi har en läxa att göra innan vi ropar på nya regler.

Fackets Lena Nitz säger:

– Vi jobbar ofta tillsammans med väktare och ordningsvakter och vi har ett gott samarbete. Men de vi träffar ropar ofta efter mer utbildning och mer träning. Dagens väktarutbildning är inte tillräcklig, tycker de.

På sluttampen glider paneldiskussionen över på polisens resurser. Rikspolischefen och inrikesministern menar att de har ökat. Lena Nitz hävdar att antalet årsarbetande poliser är 17 709.

– För fem år sedan var vi över 18 000, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".