”Personalbrist öppnar vaktbranschen för kriminella”

Polisen sade nej till att låta bevakningsbranschens Arbetsmiljönämnd utbilda fler ordningsvakter, trots att Transport förutsåg ”extra akut” vaktbrist under året. Nu varnar organisationen Säkerhetsbranschen för att vaktbristen kan ge fler så kallade entrévärdar, med koppling till organiserad kriminalitet.

I vintras bedömde bevakningsföretagens riksorganisation Sweguard att det under 2013 skulle behöva nyrekryteras cirka 200 utbildade ordningsvakter bara i Stockholms län. Ordningsvakter utbildas och förordnas av polisen, och branschföreträdare bad polismyndigheten ordna en extra grundutbildning under våren.

Med hänvisning till resursbrist sade polisen nej till detta.

Då ansökte Bevakningsbranschens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (BYA) om ett tidsbegränsat tillstånd att själva få bedriva grundutbildning av ordningsvakter.

I ett yttrande från Transport stödde bevakningsombudsman Jerker Nilsson BYA:s ansökan. Han skrev bland annat att behovet av ordningsvakter i bevakningsbranschen var akut. ”Den fackliga organisationen får tydliga signaler på detta, då övertidsuttaget i många fall tenderar att bryta mot gällande lagstiftning (…) Ovanstående upplevs i hela landet men väntas bli extra akut i Stockholm under det kommande året”, skrev Jerker Nilsson.

Rikspolisstyrelsen avslog BYA:s ansökan med motiveringen att vaktutbildning är polisens uppgift, och att BYA inte konkret visat att Stockholms län behöver fler ordningsvakter.

Samtidigt infördes i vintras nya regler som innebär att alla ordningsvakter i Sverige måste ha en specialdesignad uniform, som kostar närmare 6 000 kronor. Detta har kraftigt minskat nytillströmningen av frilansande ordningsvakter, som måste bekosta uniformen själva.

– Vi bedömer att antalet ordningsvakter har minskat med 700 personer i landet på grund av de nya reglerna och de ökande kostnaderna. Vi har fått färre ordningsvakter i Sverige samtidigt som vi behöver fler, säger Mikael Johansson, kommunikationschef på organisationen Säkerhetsbranschen.

Vad får detta för konsekvenser?

– På kort sikt: ökade kostnader för företagen när de tvingas ta in personal på övertid och hyra in folk från andra orter. I förlängningen ser vi en risk att det blir svårt att bemanna evenemang och restauranger, så att olika verksamheter kanske inte får bedrivas.

Enligt Mikael Johansson har bruket av så kallade entrévärdar, som inte utbildas och kontrolleras på samma sätt som ordningsvakter, redan börjat öka.

– Jag pratade med ett bevakningsföretag i Norrland, som i princip slutat med ordningsvakter till följd av de nya reglerna. De hade reviderat sin affärsidé och nästan helt gått över till entrévärdar.

Varför är det ett problem?

– Entrévärdar jobbar ju utan någon som helst kontroll från samhället, och vi tycker egentligen att det helt borde förbjudas. Det är mycket vanligt att entrévärdar haft koppling till organiserad brottslighet.

Vad borde göras?

– Det måste utbildas fler ordningsvakter. Om polisen inte har resurser att leverera de utbildningar de har i uppdrag att erbjuda, då måste andra auktoriserade aktörer få träda in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.