Debatt / Genmäle

Vår bild en helt annan

Debatt / Genmäle. Vi beklagar djupt Josephines upplevelse under sin tid hos oss. Vi vill betona att vi på inget sätt vill förringa det hon upplevt – ingen ska behöva känna sig otrygg på sin arbetsplats.

Som företag så står Performiq inte bakom någon form av kränkande behandling, och är mycket måna om att våra konsulter ska ha en trygg arbetsmiljö såväl psykiskt som fysiskt. Eftersom vår personal arbetar ute hos våra kundföretag, och vi därmed inte träffar dem dagligdags, är det extra viktigt för oss att ha regelbundna avstämningar med våra medarbetare. Detta sker genom samtal och arbetsplatsbesök. Därtill har vi tydliga rutiner för att motverka och hantera trakasserier, diskriminering eller annan kränkande behandling. Vi är följaktligen helt överens med både Josephine och Transportarbetareförbundet om att frågor som dessa bör tas på största allvar.

Josephine berättar att hon inte fått det bemötande hon önskat från sin konsultchef på Performiq. Återigen är vi mycket ledsna över att hon upplever det så. Dock skiljer sig bilden av bemötandet och dialogen kraftigt åt.

Performiq har efter noggrann intern utredning ingen anledning att misstänka att vi brustit i några rutiner i det aktuella fallet. Dialogen med Josephine finns väl dokumenterad. Någon inspelning eller motsvarande som visar på ett undermåligt bemötande från vår konsultchef har inte kommit oss tillhanda. Vår konsultchef har gjort sitt yttersta för att stötta Josephine i det svåra hon gick igenom, något som kan bekräftas genom samtalshistorik och anteckningar. Att vi skulle ha blundat för problemet stämmer inte.

När Josephines anställning hos Performiq upphörde var coronapandemin ett faktum. Behovet av konsulter minskade kraftigt på kort tid hos flera av Performiqs kunder, däribland företaget där Josephine arbetade. Den kris som pandemin har inneburit har tyvärr drabbat oss, våra kunder och våra konsulter hårt.

Performiq arbetar i enlighet med samtliga kollektivavtal som vi har ingått. Performiq har ingen historik av eller för avsikt att sätta i system att missbruka användandet av tidsbestämda anställningar. De anställningar vi erbjuder våra konsulter speglar våra kunders behov av arbetskraft, vilket kan vara för längre eller kortare perioder. Som ett exempel så har Performiq i dag åtta tillsvidareanställda konsulter och sex visstidsanställda som arbetar hos det aktuella kundföretaget. Oavsett anställningsform får du som konsult på Performiq, inför att ett anställningsavtal ska ingås, tydlig information om vilka villkor som gäller för den aktuella anställningen.

Performiq öppnar gärna upp för fortsatt dialog tillsammans med Transport och övriga fackförbund, om hur vi kan skapa bästa möjliga förutsättningar för anställda i bemanningsbranschen. Vi tror att vi har en viktig roll att spela på den svenska arbetsmarknaden – precis som ni. Om vi väljer att samarbeta istället för att jobba emot varandra, så kan vi gå en ljus framtid till mötes.

Återigen så beklagar vi det som inträffat, och önskar Josephine allt gott i framtiden.

Krönika

Besatt av kallbad

Krönika Jag håller hårt i stegen och går sakta ner i det tre grader kalla vattnet. Mitt hjärta rusar och min första reaktion är att fly upp på torra land.

Ingen ska behöva dö på jobbet

Ledare. Lastbilschaufförer är yrket med flest dödsfall. Det visar en sammanställning som Arbetsmiljöverket gjort över åren 2011 – 2020. 66, sextiosex, lastbilsförare miste livet under de åren. Det är fruktansvärt.

Det kan bli en stökig avtalsrörelse

Ordförandeord. Ett nytt år har börjat och det känns som ett tufft läge mest överallt. Personligen så närvarade jag nyligen via ett LO-mandat på Folk och försvars rikskonferensen, i Sälen. Det var ett par detaljer som satte sig på minnet rejält.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Dragbilsliv. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Lönerna sänks –vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Debatt / Egenanställning

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor, skriver Stephen Schad, ordförande för Egenanställningsföretagens Branschorganisation och vd Frilans Finans.

Mats H Andersson. Foto: Justina Öster

Ta domstolens beslut på allvar, Stephen Schad

Replik. Det är dags för Schad att rannsaka sig själv och egenanställning som begrepp. Egenanställning är att betraktas som bemanningsföretag. Det säger Arbetsdomstolen. Det är hög tid för Schad med flera att göra rent inom sina egna led och kring vilka yrken man väljer att ta in på egenanställning, skriver Transports Mats H Andersson.

Ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna

Slutreplik. Det finns ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Tvärtom tror vi att tydliga spelregler till hög grad bygger på en korrekt och, i den mån möjligt, samstämmig begreppshantering. Det gäller självklart inte enbart Transport utan även Foodora, egenanställnings-företagen och alla andra som verkar på arbetsmarknaden.