Per-Erik hamnade i slagsmål med rånaren

När taxikunden drog vapen gjorde Per-Erik Carlsson, 70 år, inte alls som han skulle. I stället för att ge honom pengarna började han slåss. – Jag vart skitförbannad! Men tack vare bra säkerhetsutrustning i bilen klarade sig Per-Erik utan större skador. Och rånet är på väg att klaras upp.

Det var en kväll under vårvintern i år. Per-Erik Carlsson arbetar natt som taxichaufför för ett åkeri som kör åt Taxi Stockholm och hade lämnat en kund på ett hotell på Kungsgatan i centrala Stockholm. På gatan stod en man som undrade om taxin var ledig.

– Han verkade helt normal, säger Per-Erik.

Mannen ville bli körd ut till förorten Bromma, men var osäker på adressen. Till slut stannade de på en lugn gata kantad av bostadshus. Passageraren drar upp något som Per-Erik då uppfattade som ett järnrör.

– Nu vet du vad som gäller. Jag ska ha dina pengar, sa han.

– Du ska inte ha ett skit, sa jag tillbaka.

Per-Erik och kunden börjar slåss. I bråket går röret av. Det visar sig vara av trä, men klyvs av på mitten till en vass pinne. Någonstans där tycker Per-Erik att situationen börjar kännas riktigt obehaglig. Han rycker åt sig bilnyckeln och tar sig ur bilen. Men kunden kommer efter. Det som räddar situationen är att Per-Erik Carlsson har haft sinnesro nog att trycka på larmknappen. Den första som hört larmet och hunnit dit är en kollega från Taxi Stockholm. När taxibilen svänger upp bredvid Per-Eriks bil ger mannen sig i väg.

Efter några minuter är också polisen där. Kunden som har försökt råna Per-Erik har inte kommit långt, polisen plockar upp honom en bit från platsen med hjälp av Per-Eriks signalement.

Per-Erik har förutom överfallslarmet även övervakningskamera i bilen. När larmet går i gång slås dessutom en ljudinspelare på som dokumenterar samtalet i bilen. Utrustning som gör det lättare att gripa och döma en misstänkt gärningsman. I Per-Eriks fall blir det rättegång i september.

– Det är jätteviktigt. Både för mig och för samhället, säger han med emfas.

Rånförsöket är det enda riktigt hotfulla eller våldsamma som har hänt Per-Erik under de elva år han har kört taxi. Men han har hört historier från många kollegor i sin roll som kamratstödjare inom Taxi Stockholm. Som sådan åker han ut till chaufförer som råkat ut för något och erbjuder sitt stöd.

Flera kollegor har han fått prata med åtskilliga gånger efter en händelse. För egen del gick dock rädslan och grubblerierna över efter en vecka.

– Varje gång någon vinkade efter taxi på gatan funderade jag över om jag kunde lita på den kunden, säger han.

Per-Erik Carlsson ser fram mot det avslut som rättegången innebär. Inför den har han fått rättslig hjälp av Taxi Stockholm och tillgång till psykologhjälp, om han hade behövt. Han är glad över att stödet finns. Och att alla hans kollegor har överfallslarm.

Men kamera i bilarna är inget krav hos Taxi Stockholm.

Vore det inte bra om alla chaufförer hade det?

– Jo, det skulle förstås vara fantastiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.