Hallå där!

Peder Wahlgren

… timmerbilsförare från Österåker, som i ett klipp på Instagram ryter till om trafikvett och onödiga, farliga omkörningar som kan leda till olyckor.

Peder Wahlgren från Österåker kör timmerbil sen nio år. Han har varit lastbilsförare i femton år och pratar om trafikvett.
Timmerbilsförare Peder Wahlgren. Foto: Privat

Vad tog du upp i ditt Instagram-inlägg?

– Jag kom körande med min timmerbil på väg 55 mellan Malmköping och Flen. På den sista 2+1-sträckan blev jag omkörd av flera bilar. Bara några kilometer senare skulle två av dem göra en vänstersväng. De stoppade upp trafiken och alla fick tvärnita eftersom de här förarna inte tänkte sig för.

Hur mycket vägde din timmerbil vid incidenten?

– 64 ton. Jag hann bromsa den här gången, som tur var. Men om det varit halt hade jag definitivt inte fått stopp på timmerbilen utan fått vika av, ner i diket. Är det halt så är det halt, oavsett om jag bromsar.

Du gillar inte körstilen att först köra om för att strax därpå svänga vänster?

– Nej, det är oansvarigt, men händer väldigt ofta. Folk ska absolut om, även om de snart ska svänga av och inte tjänar något på det. Attityden hos vissa är helt åt fanders, där finns inget samspel alls. De allra flesta sköter sig ju, men så finns det de som kör med livet som insats och ska fram till varje pris. De som tror att det är bråttom.

Vintern är här med halka och snö. Vad kan hända om du bromsar hårt med timmerbilen?

– Bromsar jag för hårt kan timmer, som är glatt, lätt glida av. Det har hänt några gånger.

Du säger att tungbilsförare har särskilt ansvar i trafiken?

– Ja, ju högre behörighet desto mer ansvar. Det är väldigt logiskt med all utbildning vi har.

 Hur är det att ha vägen som arbetsmiljö?

– För det mesta är det bra. De flesta visar respekt och hänsyn, men det är busarna man kommer i håg. Om alla tar det lugnt och framför allt håller avstånd så kan vi rädda många situationer. Det är mänskligt att göra fel, men man får aldrig göra planerade fel.

Något mer råd?

– Ge er inte ut om det är för jäkligt väder! Då tänker jag både på åkare, kollegor och allmänhet.

Är du rädd på vägen någon gång?

– Det var länge sen. Jag har kört lastbil i femton år och timmer i nio ungefär. Men jag har stor respekt för det jag gör och inser vad jag har i händerna. Fast det är klart att man sitter på helspänn ibland när det är ishalka och man inte vet vilket håll man glider åt. Men vi har sandlåda med oss på timmerbilen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

Anna Almqvist, LO-ekonom som skrivit rapporten Makteliten.

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Lastbilsföraren Sofie Vianden funderar på ny skoj-skylt till lastbilen, när de nu är två tjejer som ska köra den. Foto: Privat

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.