På marsch för schysta villkor

”Stopp för exploatering av utländska arbetare. Vi vill ha svensk lön och schysta villkor för alla som arbetar i Sverige”. I lördags drog en demonstration med 70 till 80 deltagare mellan Gustav Adolfs torg och Götaplatsen i Göteborg.

Marschen till stöd för den svenska åkeribranschen och arbetsmarknaden i stort arrangerades för tredje året i rad av Transports Göteborgsavdelning 3.

– Förra året var vi ungefär 400 i tåget. Jag vet inte riktigt varför vi var färre i år, trots att vi gått ut med ännu mer information än tidigare. Men det var jättego stämning i alla fall, säger avdelningens ordförande Patrik Ljunggren.

Han beskriver höstens demonstration som extra viktigt eftersom valet stundar.

– Vi fick tillfälle att framföra Transport viktigaste krav och trycka på varför det är så viktigt att rösta, tillfogar Patrik Ljunggren.

Bland kraven finns bland annat att kollektivavtal ska vara obligatoriskt vid upphandlingar, höjd ersättning i a-kassan och fast lön för färdtjänstförare. Förbundet begär också att digitala färdskrivare och maxtaxa ska införas inom taxi, liksom redovisningcentraler för att hejda skattefusket.

Inom åkerinäringen kräver Transport att alla som kör för ett åkeri ska vara anställda av bolaget och inte bemanningsanställda eller så kallat falska egenföretagare. Förbundet efterlyser ett beställaransvar, som innebär att transportköparna ska ha ansvar för alla entreprenörer i hela kedjan. Förbundet vill även att böterna ska höjas rejält för åkerier som kör olaglig inrikestrafik, så kallat cabotage och att fordon som stoppas för lagbrott ska ”klampas” på plats. De ska inte få köra vidare förrän böterna är betalda.

– Vi är förbannade. Åkeribranschen har blivit ett eldorado för allsköns lycksökare och brottslighet. Vi måste få ett stopp för det! Det är dags att byta regering för att få ordning och reda i åkerinäringen och på hela arbetsmarknaden, sa Transports förbundsorförande Lars Lindgren som talade på lördagen.

Att deltagarna var färre antog han berodde på det vackra vädret och andra familjeåtaganden.

– Många känner också en uppgivenhet inför alla problem i branschen. När det efter alla påtryckningar äntligen kom ett förslag på klampning av fordon, så blev det ett dåligt förslag. Det innebär att fordon bara kan hållas kvar på platsen i 24 timmar. Sedan kan lastbilsekipaget köra vidare igen, ifall en åklagare inte beslutar om förlängning, anmärker Lindgren.

– Jag skulle vilja se den åklagare som tar sig tid att göra det. Förslaget duger inte! Ska åtgärden ha någon effekt så måste fordonet klampas och hållas kvar, ända tills böter och avgifter är betalda, anser Lars Lindgren.

Tågar ni igen nästa år, Patrik Ljunggren, ordförande i Göteborgsavdelningen?

– Det behövs inte. Då kommer vi att ha en ny regering som tar tag i våra frågor, siar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.