P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

– Varningarna har skapat oro. P-vakterna frågar sig om de vågar gå på toaletten, säger Olivera Pobra, regionalt skyddsombud (RSO) på Transports Stockholmsavdelning.

Apcoa utför parkeringsövervakning åt Stockholms stad. I avtalet som parterna skrivit ingår att Apcoa måste avkräva all sin personal en fullmakt som ger staden rätt till långtgående gps-övervakning. Även i realtid.

I fullmakten står det: ”Positionsangivelsen från handdator/mobiltelefonen kommer att kunna användas i realtid för att lokalisera enskilda vakter anonymt, i syfte att effektivisera parkeringsövervakningen.”

Ordet anonymt har inte lugnat p-vakterna. Tillsammans kan staden och Apcoa enkelt räkna ut vilken p-vakt som har vilken handdator. RSO Olivera Pobra har talat med kvinnliga Apcoa-anställda som inte längre vågar följas åt till toaletten under arbetspassen.

– I stället väntar en person på gatan. Ensam. Det är inte alls bra, av säkerhetsskäl. Vakterna ska alltid jobba två och två. Många är faktiskt jätteoroliga nu. Det är en yrkesgrupp där många har invandrarbakgrund och är nya på arbetsmarknaden.

Transport kritiserar fullmakten som Stockholms stads trafikkontor har snickrat ihop. Förbundets arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig säger:

– Vår uppfattning är att den strider mot Datainspektionens direktiv. Gps-övervakning kan vara okej om det handlar om exempelvis fordon. Vilken taxibil som finns närmast en kund som beställt en resa.

– Men här vill Stockholm stad kunna övervaka hur effektivt personalen arbetar, hur och när man tar pauser. Det är ett stort intrång i den personliga integriteten.

Martin Miljteig anser att fullmakten är ett hopkok av olika krav. Förutom positioneringsdata vill Trafikkontoret upprätta ett register med personuppgifter.

Alla parkeringsvakter uppmanas nu av Apcoa att skriva under på att man ”samtycker” till integritetsintrången. Transport kontrar med att uppmana medlemmarna att avvakta och begära rådrum – innan de skriver på formuläret.

Just ordet samtycke finns på Datainspektions hemsida. Där skriver myndigheten att arbetsgivaren i regel inte kan stödja sig på samtycken vid användning av positioneringssystem. Orsaken är att anställda normalt befinner sig i en beroendeställning och därför inte kan lämna sådana frivilliga samtycken som lagen kräver.

En stor fråga är de skriftliga varningarna som sex p-vakter fått. Hur visste Apcoa vilka personer som tagit paus? Gps-data hanteras av Stockholms stad. Kom uppgifterna därifrån?

Nej, säger Fredrik Westergård, driftschef på Apcoa parking.

– Uppgifterna kom från en medborgare som sett p-vakterna sitta länge och som undrade om det var det här som skattepengarna skulle gå till. Vår personal har rätt att ta pauser, men det är inte bra om man rutinmässigt samlas i grupper för att ta långa fikapauser.

Fredrik Westergård hävdar bestämt att Stockholm stad inte får tillgång till vilka individer som har en viss utrustning. Han förnekar också att Apcoa kommer att realtidsövervaka personalen.

– Vi har inte tillgång till utrustningen och vi får heller inte göra det, annat än efter överenskommelse med facket.

Vad händer med dem som vägrar skriva under samtyckesformuläret?

– Det har inte hänt än. Vi har ett avtal med Stockholms stad där kravet finns med. Skulle frågan aktualiseras får vi ta ställning till det då.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Stockholms stads trafikkontor, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Crister:
    3 september, 2023

    Funderade just på på den frågan härom veckan när jag beställde från matsmart och fick en länk till en sida där jag kunde i realtid se var transporten var.

  2. M. Henriksson:
    13 november, 2020

    Finns fler företag i denna bransch som håller koll på sin personal. Dom vet exakt vilka som gör vad. Har själv sett det..
    Dom loggar in på gps och ser över sin personal men det heter ju att dom ser över så bästa bevakningen ligger ute hos kund. Helt enkelt kontrollerar dom sin personal..

  3. Orolig:
    28 april, 2019

    Oroligt !

  4. Johan Öster:
    18 april, 2019

    Bra att ni tar upp frågan!

Lästips:

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Varför söka sitt eget jobb på nytt vart femte år!?

Insändare. Sedan 2009 har jag varit inom parkeringsvaktsyrket, sett många fina människor komma och gå.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Avtal 2023

Nya löner för hyrverk

Limousinchaufförer. Den 28 september 2023 tecknades nytt avtal för limousinchaufförer och andra som går under avtalet för hyrverk.

Avtal 2023

Nytt avtal för Samhall

Samhall. Den 1 oktober 2023 höjdes grundlönen för Samhall-anställda med 1 020 kronor. Nästa år kommer lönen att höjas med 931 kronor från den 1 oktober 2024. Dessutom höjs arbetsuppgiftstilläggen.

Global utblick från LO-borgen

Internationellt. Majoriteten av världens länder hindrar i dag människor att gå med i en fackförening. Och när demokratin trängs tillbaka blir facken måltavla. Men det finns också positiva exempel i världen på stärkt facklig närvaro, visar en ny rapport från LO.

Tidningsbud i Ystad

Högre chefer lever längre än arbetare

Statistik. Chefer med högre utbildning och inkomst lever generellt längre än arbetare med kortare utbildning och lägre lön. Kvinnliga och manliga tidningsbud, liksom manliga återvinningsarbetare, ligger i riskzonen för kortare liv, enligt en rapport från SCB

Avtal 2023

Nytt avtal för reklamutdelare långt bort

Reklamutdelning. I somras sa Transport upp avtalet som kallats Sveriges sämsta. Och uppmanade medlemmar att söka andra jobb. Nu har parterna mötts igen men utsikterna till framgång är små, enligt fackets förhandlare.

Skredet på E6: Tung trafik stora utmaningen

Trafik. Natten till i lördags rasade stora delar av E6:an utanför Stenungsund i ett jordskred. Vägen är nu helt avstängd och trafiken leds om via riksväg 650 över Ucklum. Men Trafikverket vill att tung trafik i stället ska gå via Trollhättan på E45:an.

Bilkö fotad från förarplatsen

Se upp! Med höstmörker kommer fler viltolyckor

Viltolyckor. Hösten är här, så var uppmärksam bakom ratten. Och du som går: Glöm inte reflexer! Under oktober och november ökar antalet skadeanmälningar till försäkringsbolagen om viltolyckor rejält.

Hyllning och tjat om tjänstepension

Pension. På onsdag infaller Tjänstepensionens dag. Och denna försäkring är det hög tid att ägna tid åt, oavsett var du befinner dig i arbetslivet.

Svinpest – så påverkas sophanteringen

Miljöarbete. En avfallsanläggning i Fagersta misstänks vara platsen där vildsvin smittats av afrikansk svinpest. Lokalt har kraven för hantering av hushållssopor redan blivit hårdare men det kan bli skärpta regler i hela landet, enligt ansvariga myndigheter.

SD-uteslutning till Europadomstolen

Facket. Transport tar frågan om förbundets rätt att utesluta en SD-politiker vidare till Europadomstolen. Det beslutade förbundsstyrelsen på ett extramöte på måndagskvällen.

Transport ute och träffar transportarbetare

Uppsökeri. Runt om i landet pågår Transportarbetareförbundets kampvecka, då förbundets anställda ger sig ut till rastplatser och arbetsställen för att träffa anställda i Transports olika branscher. En hel del frågor handlar om det nya avtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Hallå där!

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Transport stämmer Varbergs taxi inför Arbetsdomstolen

Taxi. Facket har rätt att få ut uppgifter om övertid för alla anställda chaufförer, hävdar Transportarbetareförbundet. Men Varbergs taxi vill bara lämna ut anteckningar om medlemmar i facket. Nu stämmer Transport taxibolaget inför Arbetsdomstolen för brott mot kollektivavtalet.