Oviss framtid för Örebro truckstop

En strid har blossat upp om vem som ska ansvara för parkeringen vid Örebro truckstop, som blivit en samlingsplats för utländska chaufförer. Kommunen hävdar att initiativtagaren – företaget Engströms – ska arrendera marken och stå för bevakning och skötsel.

– Så var det inte sagt. I så fall hade vi aldrig gått in i det här, säger Jan-Olow Engström som är mycket besviken över kommunens agerande.

Truckstop ligger i utkanten av Örebro och är en av Sveriges största rastplatser för den tunga trafiken.

Enligt Jan-Olow Engström var målet att anlägga en säker parkering med tillgång till restaurang, duschar, biltvätt, verkstad och annan service för besökande lastbilschaufförer.

Kommunen bekostade själva parkeringen och äger marken där. Byggföretaget Engströms står för hus och lokaler som uppförts på det stora industriområdet

Efter invigningen för ett och ett halvt år sedan har resultatet inte blivit det förväntade. Parkeringen är gratis och har lockat till sig många utländska chaufförer som sällan har råd att fika eller äta inne på kaféet eller vägkrogen.

Thomas Hydén driver Trucknet Radio som har lokaler inne på området. Han säger:

– Det är ett jäkla liv här på nätterna, med nedskräpning, fylla och stölder. Det har förekommit prostitution och droghandel också.

Jan-Olow Engström, som är vd i Engströms, är bekymrad:

– Folk står med spritkök eller gasolkök ovanpå dieseltankarna och lagar mat. Det är bara en tidsfråga innan en olycka händer. Det värsta är den hotfulla stämningen. Går man ut på parkeringen och försöker säga ifrån när någon inte sköter sig, har man omedelbart tre fyra killar omkring sig.

– Kommunen har inte byggt klart parkeringen. Det behövs en inhägnad runt hela planen och in- och utpassering med alkobommar.

I dag bekostar Engströms städning av toalett och duschar, utan att ha några direkta intäkter från besökarna. Företaget har fört diskussioner med Örebro kommun om huvudmannaskapet, men parterna har inte kunnat enas.

– Kommunen påstår att det var uttalat från början att vi skulle arrendera parkeringen och stå för skötseln, säger Jan-Olow Engström. Men det är inte sant, i så fall hade det inte funnits något truckstop i dag.

Han anser att parkeringen borde vara ett ansvar för samhället:

– Det finns många intressenter som kan hjälpa till, exempelvis fack och branschorganisationer. Kommunen försöker tvinga oss att skriva ett arrendeavtal.

– Samtidigt finns ju inte en svensk kommun som inte vill vara framtidens logistikcenter. Men vem ska då ta ansvar för att chaufförerna har någonstans att ta vägen?

Förhandlingarna med kommunen har strandat, uppger Jan-Olow Engström.

Transport har sökt ansvariga på kommunen, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.