Överläkare vill se individuella prövningar

Överläkare Jan Calissendorff tycker att dagens regler kring körkort och diabetes präglas mer av tyckande än vetenskap. – Transportstyrelsen drar alla yrkesförare med diabetes över en kam. Det behövs mer av individuell prövning, säger han.

Förvaltningsrätten avslog Christian Östmans begäran om att återfå behörigheterna för att köra tung lastbil och släp. Men domstolen var inte enig. Två ledamöter reserverade sig. De anser att Transportstyrelsens indragning av C-kortet strider mot villkoren i körkortslagen.

Frågan om typ 1-diabetes och möjligheterna att köra yrkesmässig trafik är omdiskuterad. 2012 var Jan Calissendorff en av flera specialistläkare som skrev under en debattartikel i Läkartidningen.

Innebörden var att den rutinmässiga indragningen av tunga behörigheter saknar stöd i forskningen. Det finns inga studier som klart visar att typ 1-diabetiker är inblandade i fler bilolyckor än andra förare.

Visserligen finns det personer med förhöjd risk för blodsockerfall, men de kan identifieras och i många fall behandlas – så att även de bör kunna ha körkort med C- och CE-behörighet, ansåg debattörerna.

– Dagens regler är för stelbenta,
säger Jan Calissendorff när Transportarbetaren ringer upp honom på
Södersjukhuset i Stockholm. Har man en välreglerad och välbehandlad typ 1-diabetes, och inte svårigheter med blodsockerfall, bör man kunna fortsätta jobba som lastbilschaufför.

– Visst, en del personer har svårare än andra att känna av för lågt blodsocker. Man kan också bli avtrubbad efter hand. Men för en ung människa där sjukdomen nyligen debuterat är känsligheten för de här signalerna ofta bra.

Reglerna för diabetiker och bilkörning har ändrats. Senaste skedde det i september 2010, då Sverige införde ett EU-direktiv.

På Transportstyrelsen finns ett trafikmedicinskt råd. Där ingår överläkare Stina Stenback.

Vad gäller nu för förare med diabetes?

– Diabetes som kräver insulinbehandling utgör hinder för behörigheterna C och CE. Det framgår av kapitel 6 i Transportstyrelsens föreskrifter. Skrivningen innebär egentligen att typ 2-diabetiker också kan omfattas. Men i Sverige har vi valt en mildare tolkning.

– Förare med typ 2 får normalt behålla C- och CE-behörigheterna. Skälet till av vi är restriktiva vid typ 1 är att de patienterna ofta inte har någon egen insulinproduktion alls. I och med det ökar risken för blodsockerfall.

För tre år sedan skrev Stina Stenback och andra läkare i trafikmedicinska rådet under ett debattinlägg där man medgav att tillämpningen av föreskrifterna möjligen varit ”alltför sträng”, med hänsyn till de vetenskapliga uppgifter som kommit fram. Rådets läkare uppgav också att det fanns skäl att se över de medicinska kraven inom något eller några år.

Hur går det med översynen?

– Vi har ett nära samarbete med andra läkare och efter sommaren kommer vi att träffa dem. Vi är väldigt lyhörda för nya forskningsrön och följer hela tiden utvecklingen.

Vilket råd ger du till Thomas Östman, som inte gett upp hoppet om att köra lastbil. Söka dispens eller överklaga till domstol en gång till?

– Domstolarna tittar bara på om Transportstyrelsen följt gällande regler, de gör ingen dispensprövning. Man kan alltid söka dispens hos oss, men vi beviljar det sällan när det handlar om typ 1-diabetes.

– Jag kan på rak arm erinra mig ett fall där vi sagt ja. Det handlade om en person som jobbar på Bilprovningen och bara kör tunga fordon korta sträckor. Yrkeschaufförer är normalt ute väldigt länge i trafiken. Och de kör väldigt stora fordon.

Ger den medicinska utvecklingen hopp för Thomas Östman och andra drabbade yrkesförare?

– Ja, det händer väldigt mycket. Bland annat prövar man med att transplantera stamceller. Det är därför vi ser över föreskrifterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).