Överklagad färdskrivarbot sänktes

Grusbilschauffören Mattias Welle skulle efter polisens kontroll böta 10 000 kronor för att han missade en knapptryckning om start- och slutland på färdskrivaren. Tingsrätten mildrade boten till 3000 kronor. – Det lönar sig att överklaga, säger Mattias Welle.

Han är lättad över att slippa punga ut med nästan en halv månadslön. Ändå kallar Mattias Welle den rättsliga processen för en ”skrivbordsprodukt”. Alltihop handlar om att han, under en arbetsvecka i april, missade att knappa in koden för start- och slutland i den digitala färdskrivaren. Varje dag.

Mattias Welle förde helt enkelt in startland när han satte förarkortet i skrivaren på måndagsmorgonen och lät det sitta kvar till fredagseftermiddagen, då han markerade slutland. Han trodde att det räckte, eftersom han bara körde i Göteborgsregionen, aldrig utanför landsgränsen.

Polisen, däremot ansåg att han ”uppsåtligen” eller ”av oaktsamhet” inte registrerat landskoden varje dag.

– Jag är den enda som kör grusbilen för Göteborgs lastbilscentral och jag avslutar körningarna på samma ställe varje dag. Att jag glömde trycka på en knapp handlade inte om trafiksäkerhet och jag bröt inte mot några andra regler heller. Men visst, jag gjorde fel. Det erkänner jag.

– Maxgränsen för personer går vid 10 000 kronor, annars hade de bötfällt mig för 46 000 kronor för de där dagarna…

Mattias Welle hade Thomas Morell från branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag som ombud vid rättegången. Morell har tidigare arbetat som trafikpolis och brukar bistå åkare och förare vid rättsliga tvister. Han jobbar hårt för säkrare färdskrivare och en rättslig tillämpning av reglerna som bättre följer verkligheten på vägarna.

– Utan honom hade jag nog åkt på 10 000 kronor, men Thomas Morell är påläst och kan regelverket. Det tar tid för advokaterna att sätta sig in i det, jag såg att de satt och läste innantill hela tiden, säger Mattias Welle.

Han har kört lastbil i tio år och önskar att polisen skulle satsa hårdare på större trafikförseelser och överse mer med mindre fel.

– Jag hade inget brottsligt uppsåt. Det är mänskligt att missa en knapptryckning. Det ska inte leda till hutlösa böter.

Mattias Welle har inte fått någon utbildning om den digitala färdskrivaren, men på egen hand läst på så mycket han kunnat. Efter att han ”åkte fast” har han suttit vid datorn och lusläst reglerna för att undgå fler misstag.

– Nu tar jag alltid ut kortet, när jag slutar och sätter i det igen på morgonen. Då kommer automatiskt en fråga om land upp. Det råder jag alla andra att göra också. Kollegorna tycker att böterna var idiotiska, men har lärt sig av mitt misstag.

Fick Mattias Welle bestämma skulle utbildningsmaterial och information kring färdskrivare och regler samlas i användarvänliga foldrar, som delades ut till åkare och chaufförer. Även åkeriägarna har problem med regelverket, påpekar han.

En nämndeman i Göteborgs tingsrätt hade en annan syn på saken. Han ogillade åtalet och ansåg att det inte var oaktsamt av Welle att inte ange start- och slutland i en bil, som bara körs i Sverige.

– Han verkade mer human och förstod min situation också, kommenterar Mattias Welle.

Han råder andra lastbilschaufförer på vägarna:

– Ta er tid, plugga på och sätt er in i reglerna mer och mer, annars kan det bli jäkligt dyrt. Försök ta hjälp av varandra också!

Ytterligare en distributionschaufför, som kör styckegods i Helsingborg och Malmö, har fått en bot på 10 000 kronor. Han gjorde på samma sätt som Mattias Welle och lät färdskrivarkortet sitta kvar i skrivaren i 19 dagar.

Föraren vill vara anonym och säger att den utbildning han fått handlar om kör- och vilotidsregler. Han konstaterar att mycket ansvar vilar på chaufförerna, men svarar både ja och nej på frågan om åkerierna borde bistå med mer utbildning.

– Jag kände inte till att man måste ”slå in” startland varje morgon. Vi snackar inte så mycket om sånt, chaufförer emellan. Men nu efteråt fick jag höra att de andra tar med sig kortet när de lämnar bilen.

Chauffören har arbetat i branschen i åtta år och med hjälp av Transport överklagat domen. Han vädjar om att misstaget ska bedömas som ett enda brott, och därmed stanna vid en bot på 1800 kronor.

Domen mot ”olycksbrodern” Welle låter hoppfull, tycker han när Transportarbetaren berättar om den.

– 3 000 kronor verkar mer rimligt.

Transports lokalombudsman Jörgen Danielsson har hjälpt föraren. Han hoppas att domen ska bli vägledande för fler chaufförer, som hamnat i samma knipa.

– Åklagaren har inte svarat på överklagandet än, men alla böter som är högre än 3 000 spänn är ju värda att driva vidare i rätten, menar han.

Thomas Morell på Sveriges Åkeriföretag betonar att Mattias Welle registrerat sina körningar helt felfritt, med undantag för landskoden. Morell kallar felet för administrativt och förstår inte logiken i att föraren för misstaget skulle få böta mer, än chaufförer som kört för lång tid.

– Straffet ska stå i proportion till brottet. Mattias Welle har gjort fel och med böter på 2 000–3 000 kronor hamnar man på en mer sansad nivå. Ska man vara ärlig skulle myndigheterna ha bättre koll på vad förarna gör, om de låter kortet sitta kvar i bilen, än om de tar det med sig.

Kunskaperna brister hos trafikpolisen och de tar inte hänsyn till om chaufförer verkligen gjort fel eller om tekniken brister. Dagens färdskrivare är långt ifrån tillförlitliga. Fel är vanliga och tekniken behöver förbättras, påpekar Morell.

– Polisen är skyldig att kontrollera både kort och skrivare, men det görs inte i dag.

Thomas Morell är inte övertygad om att Welles dom blir prejudicerande.

– Den ena tingsrätten är inte den andra lik. Man vet inte hur de resonerar, men det är säkert bra att skicka över domen från Göteborgs tingsrätt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tord:
    20 januari, 2024

    Jag känner att nya regler för chaufförer tillkommer var gång när ykb utbildningen ska göras. Ska man behöva ha mamma med sig för o köra lastbil? Känns som om vi har hårdare regler än för piloter. Kan det vara så att det behövs mer pengar till o driva runt AB Sverige och då måste det tillkomma nya löjliga regler hela tiden? Start o slutland måste ju gå att koppla till gps-mottagaren i lastbilen, då massor av ny teknik tillkommer hela tiden i nyare lastbilar. Detta är ju så transparent så det är löjligt. Vad blir nästa grej de ska försöka o bötfälla oss med? Att alla chaufförer ska ha blöjor på sig i trafik? Visst jag drar det till det yttersta, men det gör AB Sverige med!

    AB Sverige är registrerat som Sweden Kingdom of på London börsen, och är Sverige registrerat som ett företag, så får företag inte skapa lagar, bara policys! Där fick ni något att tänka på, hoppas jag.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.