Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.
Close
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.
Close
Kultur

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

De gick till sjöss vid västkustens hamnar och gick i land i New York, Buenos Aires eller Brasiliens Ilhéus. På den tiden var de ganska många. Som vid permisen kunde vingla mellan barer bland busar och prostituerade. Berättade skrönor och sanningar i en miljö som doftade brännvin av sockerrör och tobaksrök.

Krigstidens mineringar och efterkrigstidens politiska revolutioner var händelser i bakgrunden för sjöfolkets liv. Mest och nog bäst i Sverige skildrat av Ove Allansson. Han som kom från Varaslätten och började jobba i metallindustrin innan han till slut själv började segla.

Han som smet in på toaletterna under resorna över Atlanten. För att skriva ner vad han hört innan minnet suddade bort detaljerna.

Första mötet

Den första gången journalisten Lennart Johnsson träffade Ove Allansson var han 21 år gammal. Det var i Allanssons lilla hus i Sätila. Lennart var nervös men det blev lättare då Allanson var vänlig och hustrun Sonja bjöd på bullar och kaffe. Intervjun handlade om en nyskriven roman, som också var en stridsskrift för att rädda den nedläggningshotade järnvägen.

Året var 1973 och bara två år tidigare hade Ove Allansson fått sitt stora genombrott med boken Ombordare. En skildring av ett skitigt och tufft liv för sjöfolket. I ett liv på nedre botten seglade de jorden runt vid maskinernas buller och sot.

– Boken resulterade i tre riksdagsmotioner och förbättrade villkor på fartygen. På ett sätt kan man säga att Ove Allansson gjorde för sjöfolket vad Ivar Lo-Johansson gjorde för statarna.

Nyutgiven novellsamling

Lennart Johnsson var under 25 års tid redaktör för tidningen Sjömannen och Ove Allansson skrev för tidningen under hela perioden. Kort efter att Ove Allansson gick bort 2016 var Lennart Johnsson med och bildade föreningen Ove Allanssonsällskapet. Johnsson är föreningens ordförande och redaktör för den nyutgivna samlingen Afton i Ilhéus och andra noveller skrivna av Ove Allansson, där  svenska arbetarförfattare presenterar varsin novell.

Som läsare fastnade Lennart Johnsson för humorn i Allanssons böcker.

– De svenska arbetarförfattarna är många gånger väldigt realistiska, ibland kan det bli tråkigt. Ove använde sig av skrönor och la alltid in något lättsamt, humorn var en slags ledstjärna. Ove påminde på så sätt mer om latinamerikanska författare som Gabriel García Márquez än de svenska.

Återkom alltid till havet

I en av de senare romanerna, Blues för Maria, skriver Ove Allansson om en taxichaufför i Göteborg. Andra böcker har handlat om andra kommunikationsmedel, som tåg och zeppelinare. Men författaren återkom alltid till havet. Ove Allansson gick då och då själv till sjöss igen för att uppdatera sig om hur det var på fartygen och fylla på i plånboken. Under 1990-talet beslutade Sjöfolksförbundet att ge Ove Allansson ett kulturstipendium på 60 000 kronor.

– Han gick upp i talarstolen och sa att det var ett jättefint pris men jag skänker det till Sjöfolkets internationella solidaritetsfond. Han var hedersmedlem i Sjöfolksförbundet men ville stå fri och höll sig alltid utanför partier och var kritisk till att Sjöfolksförbundet liksom LO-ledningen svek arbetarna när de ville gå med i EU, säger Lennart Johnsson.

Novellsamling

I den nyutgivna novellsamlingen presenterar författaren tillika Transportarbetarens krönikör David Ericsson en novell om en man som gift sig med en kvinna utan att veta att hon är prostituerad. Historien slutar inte lyckligt. Författaren Aino Trosell presenterar novellen Frysarn, sättpotatis och Chile, en berättelse som handlar om lantarbetarnas fattigdom i Chile, USA:s stöd till Pinochet och arbetarens förhållande till ny teknik. Frysarn har nämligen det viktiga jobbet att se till att kylaggregaten håller frukten färsk och att potatisen inte börjar grodda förrän det är dags. Arbetaren var redan då hotad av det som kallas automatisering. Ungefär som i dag.

– Ove återkommer ofta till vem är herre, vem är dräng? Hur ska arbetarna ha kontroll över ny teknik? Till risken att de tekniska landvinningarna tar över människan. Det kan man fortfarande fundera över ibland, vilket inflytande tekniken har över arbetarna, säger Lennart Johnsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Davids krönika. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Mattias Käll medverkar ofta i Transportarbetaren. Foto: Lilly Hallberg

Plasten, livet, döden – möt vår illustratör Mattias Käll

Kreativ. Mattias Källs människor hittar sedan länge vägen in i Transportarbetaren. Tidningens ofta anlitade illustratör utforskar i sin konst också vårt förhållande till varandra och till naturen – och är sedan årsskiftet utvecklingsledare för bild och form i Region Örebro.

David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.

Diskriminering
”Att utreda de så kallade gravid-casen skickar signaler som utgör en form av samhällspåverkan”, säger DO Lars Arrhenius.

DO: Det ska kosta att diskriminera

Rättsligt. Diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius vill driva fler fall där kvinnor nekats arbete på grund av graviditet. Och att fler ska kunna få ersättning för att de diskriminerats.