Ordningsvakt på Stockholms central.
Close
Bilden är tagen vid Stockholms central och ordningsvakten har ingen koppling till artikeln.
Close

Otydliga krav stoppar blivande ordningsvakter

Behovet av ordningsvakter har ökat kraftigt och i höstas öppnade polisen för att även privata aktörer ska få utbilda vakter. Men bara en bråkdel av eleverna som gått privatkurs klarade polisens sluttest, skriver tidningen Dagens Nyheter.

– Artikeln handlar inte om oss. Men det är svårt att utbilda när polisen inte är tydlig med vilka utbildningskrav som gäller. Vi har valt att lägga vår ordningsvaktsutbildning på is till frågetecknen är utredda, säger Martin Bjurhem.

Han är vd i utbildnings- och arbetsmiljöorganet Bya som ägs gemensamt av Transport och bevakningsbranschen.

Den senaste veckan har medierna rapporterat om bråk mellan kroggäster och vakter eller entrévärdar.

I en uppföljande artikel skriver Dagens Nyheter om utbildningen av ordningsvakter – alltså en yrkesgrupp som har ett speciellt ordningsvaktsförordnande och som arbetsleds av polisen.

Normalt är det också polisen som utbildar ordningsvakter. Men i samband med

den stora strömmen av flyktingar 2015 uppstod ett akut behov av fler vakter. Polisen valde då att släppa på monopolet och öppna för privata företag eller organisationer.

I praktiken är det tre aktörer som börjat med vaktutbildning, vid sidan av polisen. En av dem är Bya, som formellt står för Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

De två andra är privata företag. Ett av dem erbjuder kurser för 11 500 kronor och enligt Dagens Nyheter har ett stort antal av eleverna underkänts i de obligatoriska tester som polisen i efterhand gör, innan någon får förordnande som ordningsvakt.

Byas vd Martin Bjurhem är inte förvånad. Han menar att utbildningssystemet lider av ett systemfel.

När polisen utbildar ordningsvakter görs en lämplighetsprövning innan adepterna får sätta sig i skolbänken. Men för privata utbildare är reglerna annorlunda. Här krävs inga tester alls – inte förrän efter utbildningen då eleverna måste klara ett teori- och praktikprov hos polisen.

Martin Bjurhem säger:

– Vi ansåg att polisens modell borde ha gällt alla, men nu valde myndigheten att vända på steken. Det är olyckligt. Det skapar en enorm arbetsbörda både för Bya och för polisen.

Under det senaste halvåret har flera hundra personer underkänts vid slutprovet, enligt polisens egna siffror. Det är framför allt i momentet ”självskydd och konflikthantering” som eleverna går bet.

– Det är en del av utbildningen som handlar om hur ordningsvakten ska agera när personer måste gripas, förklarar Martin Bjurhem. Väljer vi ut rätt personer, med ett gott omdöme, är det här det minst viktiga kravet kan jag tycka.

– Men det stora problemet är att polisen inte har ställt upp tydliga, enhetliga krav. Olika examinatorer gör olika bedömningar beroende på var i landet proven utförs.

På Bya har man försökt försökt tackla situationen genom att utöka utbildningstiden med 40–50 timmar, utöver polisens grundkrav. Bya har också infört egna lämplighetstester innan personer antas till kursen.

– Vi ger våra elever mycket mer utbildning än polisen, säger Bjurhem. Men det fungerar ändå inte på ett tillfredsställande sätt. Byas styrelse har valt att inte lägga ut nya kurser innan utbildningskraven är utredda.

Utbildningstiden för ordningsvakter är trots allt relativt kort, resonerar Martin Bjurhem:

– Och då är det viktigt att eleverna lär sig att behärska fyra, fem tekniker för självskydd. Inte att man får prova på 20 olika, för att i bästa fall klara de lokala kraven på just den examinationsorten.

– Vi har tagit fram ett konkret förslag som vi ska diskutera med polisen i mitten av augusti. Förhoppningsvis kan vi hitta en lösning, så att Bya kan börja utbilda ordningsvakter igen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kevin Nordling:
    16 februari, 2019

    Jag gick ordningsvaktutbildning hos cibeka, misslyckades på juridik proven, sen när man frågar o man skrev för lite Lagord men det fick man inte veta vad man gjorde för fel på provet, sen polisen hjälper inte till direkt heller vad man behövde träna på. Det är sjukt fel att låta sina elever inte få hjälp ni har brist på ordningsvakter men vägrar hjälpa till så ni får in fler inte som min klass ville ha svar på proven vi ville veta vad föd fel vi gjorde så aa 11 tusen i sjön för ingen hjälp. Så det är något jag tycker dom borde dels säga hur mycket poäng man fick och vad man behöver träna inför omprovet men nä så hela klassen blev underkända båda gångerna

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.