Oro när Proffice tar över kontrollerna på Arlanda

Bemanningsbolaget Proffice tar över säkerhetskontrollerna på Arlanda den första juni nästa år. Att Securitas förlorade den jättelika upphandlingen påverkar bolagets nuvarande 800-1 000 flygplatskontrollanter. – De anställda är väldigt oroliga över vad som kommer att hända nu, säger Transports centrala ombudsman inom bevakning, Jerker Nilsson.

Det statliga bolaget Swedavia ansvarar för upphandlingen av säkerhetskontrollen med tillhörande tjänster på Arlanda. Ett prestigefyllt uppdrag som Securitas haft sedan 2007. Dessförinnan skötte bevakningsbolaget G4S bevakningen och säkerheten i hela 30 år.

Både Proffice och Securitas har bekräftat Swedavias (tidigare Luftfartverkets) beslut. Det innebär att ett av bemanningsföretagets dotterbolag kommer att ta över driften.

– Den uppgift jag har är att 800 till 1 000 flygplatskontrollanter på Securitas berörs. Då talar vi inte bara om heltidsanställda utan också halvtids- och behovsanställda, förklarar Transports ombudsman Jerker Nilsson.

Han poängterar att Securitas dock kommer att behålla bevakningsuppdraget, som i dag sköts av ett hundratal skyddsvakter, såväl heltids- som halvtids- och behovsanställda.

Securitas har nu tio dagar på sig att överklaga beslutet, räknat från torsdag i förra veckan. Så länge varar den så kallade avtalsspärren efter Swedavias tillkännagivande.

Proffice hänvisar också till den när Transportarbetaren tar kontakt för att ställa frågor om hur bolaget kommer att tillsätta tjänsterna för Arlandas alla flygplatskontrollanter.

– Så länge avtalsspärren råder kan vi inte uttala oss. Ni är välkomna att ställa frågor när tio dagar gått, säger företagets presschef Maria Uggla.

Avtalet löper över sammanlagt sju år och beräknas ha ett värde av 275 miljoner kronor – per år. Securitas har enligt uppgifter i medierna uppgett ett belopp på cirka 200 miljoner kronor om året, under de senaste tre åren.

Den stora skillnaden i den nya upphandlingen, jämfört med den som G4S förlorade till Securitas, är att ett bemanningsbolag nu kommer att ta över.

– Det spär på oron över vad som ska hända bland personalen att det inte är ett traditionellt bevakningsbolag som tar över, säger Jerker Nilsson på Transport.

Oron sprider sig även bland säkerhetspersonalen på andra flygplatser i landet.

– Kommer bemanningsföretag att gå in där också, när det är dags för upphandling för dem undrar många, förklarar Jerker Nilsson.

Swedavias presschef Ulf Wallin säger i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt att bolaget hade flera likvärdiga bud att välja bland. Att valet ändå föll på Proffice berodde på att bolaget kunde erbjuda ”ökad kundservice för säkerhetstjänsten.”

Priset uppges vara ”en del i det hela” och säkerheten ”naturligtvis det helt avgörande”.

– Securitas har ännu inte fattat beslut om ifall vi kommer att överklaga upphandlingen. Vi håller på och analyserar beslutet och utesluter inte att vi kommer att göra det, säger bolagets kommunikationsdirektör Gisela Lindstrand.

Hon hänvisar frågor om eventuellt missnöje med Securitas arbete till Swedavia:

– Vi tycker att vi har utfört en bra tjänst på Arlanda. Vi har och har haft en god kundservice och en hög säkerhetsnivå.

Transports ombudsman Jerker Nilsson bedömer att ett eventuellt överklagande inte kommer att påverka upphandlingen. När Securitas kammade hem flygplatskontrollen från G4S år 2007 valde G4S att överklaga beslutet. Det ledde till att länsrätten stoppade upphandlingen en tid, men sedan fick Securitas ändå klartecken att ta över.

Proffice lämnar i dagsläget inga besked om kommande anställningar, men Jerker Nilsson utgår ifrån att Proffice kommer att erbjuda flertalet av dagens flygplatskontrollanter nytt arbete i bemanningsbolaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.