Oro bland Panaxias personal efter konkursen

– Vi vart ju lite fundersamma och visste inte om vi skulle fara till arbetsförmedlingen direkt eller till jobbet. Så säger värdeväktaren Mathias Thelin i Öjebyn i Norrbotten efter att värdekoncernen Panaxia den 5 september försattes i konkurs.

Själv jobbade Mathias Thelin natt och åkte i alla fall i väg till arbetet och diskuterade vad som hänt med jobbarkompisarna. Han blev inte helt överraskad över konkursen:

– Det har ju varit lite si och så med saker och ting den senaste tiden och lite oroligt under semestern och hösten. Vi jublar inte direkt, men det är bara att ta nya tag. Vi går inte och hänger oss. Grejerna måste ju ändå köras ut. Och någon ska göra det, men vem det blir vet vi inte än.

All verksamhet inom Panaxiakoncernen stoppades i går, när den utsedda konkursförvaltaren tog över efter tingsrättens beslut om konkurs. Men i morse drog arbetet i gång som vanligt, medan förvaltaren fortsätter arbetet med att bland annat hitta en köpare, som kan överta verksamheten.

Konkursen omfattar, förutom moderbolaget Panaxia AB, även bolagen Panaxia Security, Panaxia Kontantservice, Panalarm och Gävleborgs kyl och fryshus. Men, enligt vd Monica Hallin Gustafsson, är det sistnämnda företaget vilande och bedriver ingen verksamhet.

Sammanlagt berörs cirka 400 medarbetare i Sverige och Danmark av att Panaxia går i konkurs. Bara fem, sex personer finns i vårt grannland. Hur många som är ”kollektivare” respektive tjänstemän kan Hallin Gustafsson inte svara på, mer än att de kollektivanställda är den största gruppen. Det är också för tidigt att säga något om eventuella nedskärningar bland personalen. Allt beror på vilken ägare som kan tänka sig att ta över.

Konkursförvaltaren för redan samtal med flera intressenter, uppger vd Monica Hallin Gustafsson. Hur många kan hon inte säga, inte heller konkursförvaltarens pressinformatör Niklas Carlsson. Varken han eller Transport har fått uppgifter om att någon i personalen sagts upp. Lokalombudsman Christer Norfall på Stockholmsavdelningen poängterar att det i så fall ska ske skriftligt.

Han satt nästan oavbrutet i telefon i går då oroliga Transportmedlemmar ringde och frågade hur det skulle gå med lön och jobb. Svar på flera av frågorna finns på Transports webbplats www.transport.se. Annars får man ringa sin lokala Transportavdelning.

Vd:n Monica Hallin Gustafsson tillträdde sin tjänst så sent som för åtta veckor sedan med uppgift att ”städa upp” i bolaget och försöka få finanserna på rätt köl igen. Under andra kvartalet i år uppgick förlusterna i koncernen till en kvarts miljard kronor.

Ledningen planerade en nyemission för att få in nytt kapital, enligt uppgifter i Dagens Industri 300 miljoner kronor. Som garanter skulle de nya storägarna Forex Bank och den fristående Sparbanken 1826 stå, var det tänkt. De klev in i koncernen i våras. Forex Bank var beredd att skjuta till mer pengar, men Sparbanken 1826 drog i bromsen och Panaxia föll.

Till saken hör att Panaxias grundare Thomas Gravius och en kvinnlig chef i bolaget greps den 19 april i år. De anhölls och satt häktade misstänkta för grovt bokföringsbrott i två bolag som de tillsammans äger. Men nu har de försatts på fri fot igen, i väntan på rättegång. Bägge två nekar till brott, men åklagaren uppger att de har del i att 172 miljoner kronor inte har bokförts på ett korrekt sätt.

När den väntande rättegången ska ske är för tidigt att svara på än, visar ett kontrollsamtal med Ekobrottsmyndigheten.

I kväll (6 september) får värdeväktaren Mathias Thelin och Panaxiapersonalen mer information om vad som ska hända härnäst. Då är de anställda kallade till möte.

Panaxias vd Monica Hallin Gustafsson är ledsen att företaget inte gick att rädda.

– Den hårt arbetande och lojala personalen hade varit värda något bättre än det här, säger hon.

Transports centrala ombudsman inom värde- och bevakningsområdet, Matts Haglund, förstår att personalen nu upplever både oro och osäkerhet. Hans bedömning är dock att de anställda sitter i en säkrare sits, eftersom de arbetsuppgifter som hittills utförts inom Panaxia förtfarande finns kvar.

– Det är svårare när ett företag går i konkurs på grund av att kunderna försvunnit. Nu finns det gott hopp om att de tas över av andra leverantörer. Alla anställda kanske inte får behålla sina jobb, men de flesta. Personalen har varit mer lojal mot sin arbetsgivare än man kunnat förvänta sig i den situationen, säger han.

Med tillägget att konkursförvaltaren är den enda som, om en tid, kommer att kunna svara på om Panaxiakoncernen verkligen kommer att rekonstrueras.

Personalen omfattas av lönegarantilagen, vilket betyder att de kan få ut lön eller ersättningar, som arbetsgivaren är skyldig löntagarna. Konkursförvaltaren beslutar i frågor om  lönegarantin. Högsta beloppet man kan få ut är fyra prisbasbelopp. I år är beloppet 176 000 kronor. Garantin innebär också att anställda kan få ut sin uppsägningslön från företaget under den uppsägningstid de har rätt till, enligt lagen om anställningsskydd, las. Uppsägningstiden varierar från person till person, beroende på bland annat anställningstid, mellan en och sex månader.

Samtidigt gäller vanliga regler, Panaxias anställda ska gå till jobbet som de brukar och rapportera frånvaro till sina närmaste chefer eller till de de brukar.

– Så vitt vi vet har personalen fått ut sin senaste lön, den 25 augusti, så det är lite startsträcka där i alla fall, påpekar Matts Haglund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.