Omstritt vägbygge i full gång igen

21 kilometer motorväg väster om staden. Från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. Förbifart Stockholm har, med olika arbetsnamn, varit på tapeten i nästan 50 år. På Lovön, strax nordväst om Stockholm, är arbetet med en av världens längsta tunnlar i stadsmiljö i full gång.

Efter att ha passerat Drottningholms slott, och kungliga Drottningholms golfklubb, dyker arbetsplatsen upp på höger sida. Bakom ett grått plank är orange byggbodar uppställda för de 20-talet arbetare som jobbar med förbifarten här. Per Danielsson är platschef på Svevia som sköter bygget.

– Det kommer bli så otroligt bra, när det är klart, säger han.

Förbifarten ska avlasta den tungt trafikerade Essingeleden och i stället ta trafiken, mellan de norra och södra delarna, under jord. Men projektet har stött på hård kritik. Bygget finansieras till 80 procent av trängselavgifterna – pengar som egentligen var avsatta för kollektivtrafiken – vilket har upprört bland andra Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Samtidigt har Naturvårdsverket kritiserat projektet ur miljösynpunkt.

– Det kommer alltid att finnas de som klagar. Men det är bara att åka på Essingeleden i rusningstrafik, så ser du att något måste göras. Köerna där är inte heller speciellt bra för miljön, säger Per Danielsson.

Fredrik Davidsson, som är projektingenjör på Svevia, ser bara fördelar med projektet.

– Det måste vara bättre att dra trafiken förbi staden än genom.

Uppdraget är att göra platsen redo innan de större entreprenaderna tar över själva bygget. Ett stort jobb som pågår just nu är att dra vatten till de två tillfälliga hamnar som ska byggas på ön. Hamnarna ska användas för att forsla bergmassa från tunnelbyggena. Per Danielsson tycker att det känns inspirerande att jobba med ett så stort projekt.

– Vi plockar bara upp smulorna som blir över. Men det är roligt att vara med och bidra med det vi kan.

För dem som kör på Essingeleden i jobbet är köerna en del av vardagen. Stefan Käll är driftschef på Schenker i Stockholm. Han berättar att det kan ta en till en och en halv timme längre för de transporter som måste åka via leden, jämfört med dem som slipper. För honom är förbifarten att välkommet
initiativ.

– Det är väldigt positivt, vi har väntat på det här i flera år. Nu slipper vi sitta och puttra i köer, säger han.

Projektet kommer, enligt Stefan Käll, att leda till snabbare och billigare leveranser. Och de positiva effekterna kommer att synas i alla led, berättar han.

– Det är klart att ingen tycker om att sitta i kö. Sedan leder det till billigare frakter för oss, vilket i sin tur påverkar priset för konsumenten, säger han.

Svevia började arbeta på Lovön redan 2013. Men i oktober förra året stoppade den nya regeringen bygget. Då gällde det att hitta andra jobb till de anställda. Två månader senare beslutades att arbetet skulle återupptas – och då behövdes samma arbetare igen. Nu rullar projektet på.

Trots de turer som varit, och motståndet som fortfarande finns, är Fredrik Davidsson säker på att de får slutföra sitt arbete.

– Om några månader skrivs kontrakten för de större entreprenaderna. Det är stora pengar inblandade, och det skulle bli för dyrt att stoppa det en gång till, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).