Omstridda alkotester prövas just nu i Arbetsdomstolen

I dag inleddes rättsprocessen om de alkotester som Scanias dotterbolag Ferruform i Luleå utför på chaufförer som kommer för att lämna eller hämta gods. Transport har stämt DHL inför Arbetsdomstolen. Åkeriet kör för Ferruform och hotar förarna med sparken om de vägrar blåsa hos kunden. Trots att det sitter alkolås i alla bilar.

För två år sedan kom det fram att Ferruform infört egna alkotester för chaufförer som ska passera in till fabriken. Kontrollen sägs vara slumpvis och utförs av väktare som bemannar grinden.

Flera av DHL:s förare reagerade och tyckte att testerna var obehagliga och kränkande.

Transport begärde förhandling. Inte med Ferruform, som över huvud taget inte har något avtal med förbundet eller anställningsförhållande med chaufförerna. Facket fick i stället sikta in sig på DHL, som hotat förarna med repressalier om de vägrar blåsa i grinden.

Tvisten med DHL ledde ingen vart. Åkeriet hävdade att testerna hos Ferruform är ”frivilliga” och ryms inom DHL:s arbetsledningsrätt. Transport kontrade med att DHL redan har tecknat avtal med förbundet om alkolås i alla bilar. En uppgörelse som facket menar är exklusiv i så mening att den utesluter andra testvarianter.

I Arbetsdomstolen, AD, företräds förarna och Transport av två jurister från LO-TCO Rättsskydd. Henric Ask är en av dem. När den tre dagar långa och principiellt mycket viktiga processen startade i dag på morgonen anförde han:

– Det handlar om en tvångsvis medicinsk undersökning som Ferruform utför. Ingen av förarna har samtyckt till detta. Man blåser ändå, för att man är rädd att förlora jobbet.

Transport hävdar att testerna kränker den personliga integriteten och är ett brott mot Europakonventionen för de mänskliga rättigheterna. I AD påpekar förbundet att Ferruform bara testat besökare, inte sin egen personal som också kör truckar och andra tunga fordon inne på området.

DHL företräds av jurister från Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA. I rätten hävdar arbetsgivarlägret att Ferruforms tester utförs på ett godtagbart sätt. Man menar att väktarna i porten inte kan skilja på lastbilar med eller utan alkolås.

– Ferruform anser dessutom att alkolås i bilar inte ger tillräcklig säkerhet. Fordonen kan startas av någon annan person och man behöver inte blåsa förrän lastbilen stått stilla i minst 25 minuter, sa BA:s jurist Henrik Olander.

Olander menade att testerna visst är frivilliga:

– Flera DHL-förare har vägrat blåsa. Ingen har sagts upp. Testerna sker inte tvångsvis. Men. Det innebär också att förarna inte följer en viktig säkerhetsföreskrift som arbetsgivaren meddelat.

Förhandlingarna i AD avslutas på torsdag. Flera chaufförer kommer att höras i domstolen. Transport yrkar på skadestånd på 50 000 kronor för var och en av de 14 förare som facket företräder. Plus 250 000 kronor till förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".