Olyckan hade kunnat bli en katastrof

Varje år fraktas 14-15 miljoner ton farligt gods på våra vägar. Riskerna för miljö och hälsa är stora om olyckan är framme. Efter avkörningen i Köping tidigare i veckan evakuerades två bostadsområden för att undvika en möjlig katastrof.

I måndags inträffade en bilolycka på Ängebyleden i Köping. En lastbil med 40 ton ammoniumnitrat körde av vägen. Ammoniumnitratet kom från tillverkaren Yara, i Köping, och är ett explosivt ämne som bland annat används vid framställning av sprängämnen och gödsel. Ett stort område fick spärras av och ett tiotal personer från två närliggande bostadsområden evakuerades från sina hem på grund av explosionsrisken.

Det tog fem timmar innan det var säkert nog för bärgningsbilen att köra fram till olycksplatsen och bilen kunde bärgas. Släpet fick dessutom ligga kvar i över ett dygn eftersom det måste tömmas på den farliga lasten innan det kunde flyttas. Detta trots att det inte blivit något läckage i tanken. Under tiden var flera vägar avspärrade, även om de boende som evakuerats hade fått komma hem igen.

– Bilen hade snurrat ett och ett halvt varv och ändå hade inget ammoniumnitrat läckt ut enligt räddningstjänsten i Köping, säger Bo Zetterström, expert på farligt gods på MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Han menar att det därmed gick så bra det kunde gå, även om det bästa scenariot hade varit om föraren själv hade kunnat slå av huvudströmbrytaren till bilen för att undvika gnistbildning. I det här fallet hade föraren skadats och räddningspersonal fick slå av strömmen utifrån, vilket i sig innebär andra risker.

Vid alla olyckor med farligt gods vidtas ändå stora försiktighetsåtgärder för att minimera skadorna.

– I normalfallet händer inte mer än att en bil går av vägen och lägger sig på sidan, utan att tanken går sönder. Men det är bättre att vara försiktig, säger Bo Zetterström.

Mängden farligt gods som rullar på väg varje år är närmare 15 miljoner ton, omkring fyra procent av den totala godsmängden på svenska vägar.

De vanligaste farligt gods-transporterna är frakt av bensin och diesel. Men enligt Bo Zetterström är det inte de farligaste.

– Vad som är farligast beror på situationen, men de ämnen som skulle kunna döda flest är explosiva ämnen eller giftiga kondenserade gaser som klor eller ammoniak, säger han.

De kondenserade gaserna kan ge dödliga skador på upp till en kilometers avstånd om gasen driver iväg med vinden, men tankarna som de fraktas i är dimensionerade för att klara större påfrestningar än andra bränsletankar.

Bo Zetterström påpekar dock att även gods som kan bli explosiva i reaktion med andra ämnen, som ammoniumnitrat, kan bli verkligt farliga.

– En explosion är ju normalt cirkulär runt själva olyckan och blir på ett område inom en viss radie medan gasutsläpp driver iväg i vindens riktning och kan vara svåra att begränsa, säger han.

Särskilt riskabla är olyckor i tätorter eftersom det innebär risker för både räddningspersonal och allmänhet och dessutom ofta når en stor mängd människor.

– Sedan finns en del ämnen som kan skada miljö och vattentäkter, som bensin och diesel. Men de orsakar oftast inga akuta dödsfall utan skadar under lång tid och kan bli kostsamma att sanera, säger Bo Zetterström.

Under förra året skedde tolv trafikolyckor med farligt gods. Vid tre av fallen blev det läckage och det största utsläppet gällde 2200 liter frätande natriumhyrdoxid, kaustiksoda, ut. Men ingen kom till skada.

Enligt MSB är halka, körning för nära vägkanten eller vägkanter som inte klarar tyngden utan ger vika de mest allvarliga händelserna när det gäller olyckor med farligt gods.

Vad som orsakade olyckan i Köping är fortfarande inte känt, men polisen har inlett en utredning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.