Olika bedömning när rätten synar Uberpops taxiresor

Under senhösten har flera Uberpop-förare åtalats för att ha kört olaglig taxitrafik. Några har fällts, men i början av december friades en förare av Stockholms tingsrätt. Domstolen valde att tro på den åtalade som hävdade att han fått klartecken från polisen och Skatteverket att köra passagerare i egen bil, utan taxitillstånd.

Taxiföretaget Uber är omdebatterat. Bolaget erbjuder flera olika tjänster där en del utförs med taxiregistrerade bilar. Här finns frågetecken när det gäller ekonomin. Intäkterna hamnar i Holland och det är oklart hur och var skatt och arbetsgivaravgifter betalas.

Men den mest kontroversiella trafiken sker inom Uberpop. Den tjänsten bygger på att privatpersoner kör passagerare i egen bil. Via en särskild app sköter Uber resebokningarna och företaget tar också in betalningarna från resenärerna. 20 procent av intäkten behåller Uber, resten betalas ut till föraren.

Transportstyrelsen slog tidigt fast att Uberpops upplägg strider mot lagen. I Stockholm har polisen stoppat förare som sedan åtalats och fällts för olaga taxitrafik och brott mot taxitrafiklagen.

I november dömdes en man i 60-årsåldern till 3 000 kronor i dagsböter. I samband med domen uttalade Maria Åkerlund, utredare på Transportstyrelsen, att rätten också borde pröva om Uber bryter mot beställaransvaret som finns reglerat i taxitrafiklagen.

Så sent som den 23 december fälldes ännu en Uberpop-förare. Mannen, som är 31 år, kommer från Rumänien. Han stoppades av polisen på Sveavägen efter en rödljuskörning.

Vid kontrollen uppdagades att 31-åringen hade flera betalande passagerare i bilen. De hade bokat resan genom Uberpop.

Vid rättegången kom det fram att föraren varken har taxilegitimation eller taxitillstånd. Inför rätten hävdade 31-åringen att han kollat trafikupplägget med både polis och Skatteverket. Och då fått svaret att det är lagligt att köra Uberpop.

Domstolen valde ändå att fälla. Mannens eget vittnesmål talade för att samtalen till myndigheterna handlat om momsfrågor, ansåg rätten. 31-åringen borde ha tagit reda på vad som gäller för tillstånd och taxilegitimation.

Straffet, som också inkluderade rödljuskörningen, blev 10 500 kronor i dagsböter.

Två veckor före domslutet mot 31-åringen prövades ett snarlikt fall i Stockholms tingsrätt. En 33-åring, från Bangladesh, hade stoppats på Strandvägen i Stockholm, med fyra Uberpop-passagerare i bilen.

Även här hävdade föraren att han kontaktat såväl polis som skattemyndighet och då fått besked om att körningarna inte var olagliga.

Vid rättegången uppgav 33-åringen att han utfört ett 20-tal resor för Uberpop. Trots det friades mannen när domen föll den 8 december. Domstolen väljer att tro på att myndigheterna givit klartecken. Det är, anser rätten, inte bevisat att 33-åringen känt till att han utfört taxitrafik som kräver tillstånd.

Både 31-åringen och 33-åringen hävdade alltså att de kontaktat just polisen och Skatteverket för kolla om Uberpop är förenligt med lagen. Båda männen företräddes vid rättegångarna av advokater från samma byrå – Gamla stans advokatbyrå.

Sista dag för att överklaga det friande utslaget är i dag, den 29 december. Den fällande domen mot 31-åringen kan överklagas fram till den 13 januari.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".