Ökänt ”milpengsåkeri” utreds av Transportstyrelsen

En lastbilschaufför i Sydsverige har gått till Kronofogden med en lönefordran mot MPG Transport i Marieholm, och polisanmält åkeriet för olaglig milpengsersättning. Polisen har överlämnat milpengsärendet till Transportstyrelsen, och MPG riskerar upp till 200 000 kronor i straffavgift.

Som Transportarbetaren skrev om i vintras, har MPG Transport i Marieholm polisanmälts för olagliga anställningsvillkor. Lastbilschauffören Niklas (fingerat namn) hade kört flis och styckegods åt MPG under ett par månader, men blev snart missnöjd med både lönen och arbetsvillkoren.

Han hade skrivit på ett anställningsbevis där lönen bestod av så kallad milpeng på 17:50 kronor milen – enligt honom själv visste han inte att milpengsersättning är förbjudet i EU.

Efter att Niklas sagt upp sig, och gått till Kronofogden med en lönefordran på drygt 40 000 kronor, polisanmälde han företaget för olagliga anställningsförhållanden.

Anna-Lena Andersson, utredare på polisen i Kronobergs län, har hållit flera förhör med Niklas i ärendet. Hon bekräftar att milpengssystemet är förbjudet enligt en EG-förordning om harmonisering av sociallagstiftning på vägtransportområdet (se faktaruta).

Men vid brott mot förordningen handlar det om så kallat arbetsgivaransvar, och sådana fall utreds inte av polis och domstol. Det är Transportstyrelsens enhet för yrkestrafik som utreder ärendet och kan utfärda sanktionsavgifter. Därför har Anna-Lena Andersson vidarebefordrat Niklas uppgifter till Transportstyrelsen.

– Men jag vill understryka att det här är viktigt för oss också, även vi på polisen vill ju ha seriösa näringsidkare på arbetsmarknaden.  Så vi har verkligen gett Transportstyrelsen så mycket information som möjligt. Därför har jag hållit extraförhör med Niklas och även bifogat en kopia på Transportarbetarens artikel i materialet, säger Anna-Lena Andersson.

På Transportstyrelsen har man ännu inte hunnit utreda ärendet.

– Det ligger ganska långt ner i högen, om jag ska vara ärlig. Min gissning är att ingen hinner ta tag i det förrän efter semestrarna, säger Transportstyrelsens utredare Jonas Lindvall.

Milpengsersättningar utreds som brott mot kör- och vilotidsreglerna, eftersom de räknas som en sorts ackordslön som inbjuder till för långa körpass. Sanktionsavgifterna följer samma mallar som ”vanliga” kör- och vilotidsbrott (se artikel här intill), och kan som mest uppgå till 200 000 kronor.

– Men av de ärenden vi hunnit titta på hittills, utgör milpengsärendena en ganska liten andel, säger Jonas Lindvall.

Han kan inte bedöma hur vanligt det är med milpengsersättning bland de svenska åkerierna.

– Men vi har en hel del ärenden att jobba med, och vi håller precis på att komma i gång ordentligt med verksamheten. Bilden kommer nog att klarna framöver.

Parallellt med detta pågår ärendet med Niklas lönefordran mot MPG, som skickades till Kronofogden. Han körde åt MPG i ungefär sex veckor, då han enligt egna beräkningar jobbade cirka 360 timmar, eller 60 timmar i veckan i snitt. För det fick han ungefär 20 000 kronor brutto, en summa som baserades på 17:50 kronor milen.

Niklas kräver ytterligare drygt 40 000 kronor, baserat på en timlön på 120 kronor och med alla vilotider borträknade.

– Eftersom lönen i form av milpeng är olaglig, måste jag ersätta den med en laglig löneform, exempelvis timlön. Problemet är att det inte finns någon lagstadgad minimilön i Sverige, så jag har beräknat timlönen utifrån genomsnittet för en lastbilsförare med ungefär min arbetslivserfarenhet, förklarar Niklas sitt resonemang.

MPG har bestridit fordran, och Niklas tänker ta saken vidare till tingsrätten.

Men efter att Transportarbetaren skrev om detta i nummer 2, 2013, har MPG Transports ägare Marino Peluso skickat en ”mot-faktura” till Niklas.

Peluso kräver honom på nästan 60 000 kronor för skador på däck och snökedjor, för driftsförseningar som uppstått eftersom Niklas inte tvättat ur trailern efter sig, och för att han ska ha använt lastbilen till över 120 mil ”privat körning”.

Niklas menar att kraven är fullständigt tagna ur luften.

– När det gäller skadorna och rengöringen av trailern så vet jag faktiskt inte vad Marino Peluso menar. Jag tror han helt enkelt är arg för att jag talat med tidningen. Men jag ångrar inte att jag gjorde det. Rätt ska vara rätt, säger Niklas.

Den ”privata körningen” kan, enligt Niklas, möjligen syfta på hur det gick till när han slutade sitt jobb på MPG i december i fjol. Han hade lastat i Västerås för en körning till Norge i vinterväglag, när han upptäckte att bilens snökedjor behövde repareras. När han ringde MPG blev beskedet att han skulle vänta in snöplogen och köra utan kedjor, vilket är olagligt i Norge.

Niklas vägrade, och körde till slut de dryga 55 milen från Västerås tillbaka till Marieholm. Där lämnade han in bilen hos MPG, och sedan dess har han inte kört åt företaget.

– Sedan kanske Marino har lagt till en del omvägskörningar som jag hade gjort tidigare, för att undvika dåligt väder och vägar med dålig snöröjning. Men när jag körde sådana omvägar så meddelade jag MPG det, och det gjordes i samtycke. Det är ju inte så att jag har varit ute och nöjeskört med lastbilen för skojs skull, säger Niklas.

Han har bestridit fakturan och tror sig ha goda chanser att vinna, om saken går till domstol.

– Om det finns en skada på lastbilen när jag lämnar tillbaka den, så ska det protokollföras och eventuella krav måste meddelas direkt. MPG:s fordran är ställd den 6 februari, och jag lämnade in bilen den 7 december. Marino kan inte kräva ersättning för skador två månader senare när lastbilen gått ytterligare flera tusen mil, säger Niklas.

Transportarbetaren har i flera dagar sökt Marino Peluso, utan att lyckas nå honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.