Tomas Eneroth på presskonferens.
Close
Tomas Eneroth presenterar utredningen om effektivare kontroll av yrkestrafiken.
Close

Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas

Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.

− Jag vill se en tuffare kontroll av inte minst lastbilstrafiken, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Utredningen om effektivare kontroll av yrkestrafiken gäller inte bara lastbilstransporter, utan även buss- och taxitrafik.

Bakom tillsättandet av utredningen finns inte minst problemen med överträdelser i cabotagetrafik, utländska åkerier som gör otillåtet många inrikestransporter i landet, blivit ett stort problem.

− Vi har sett hur man pressar priserna och de sociala villkoren för utländska chaufförer, och hur bolagen fuskar med kör- och vilotiderna, säger Tomas Eneroth.

Attraktionskraften i att utbilda sig till lastbilschaufför har sjunkit på grund av detta, konstaterar ministern.

− Vi vill bryta denna utveckling. Nu ska vi se till att få effektivare kontroller. Det ska inte löna sig att fuska.

Utredningen presenterades på en pressträff under förmiddagen. Den ska kartlägga den nuvarande kontrollverksamheten, granska hur man löst frågan i andra länder och föreslå hur den svenska kontrollen kan förbättras.

Minister Eneroth lyfter fram den tyska systemet som ett intressant alternativ till den svenska modellen.

I Tyskland finns en egen myndighet, BAG, som sköter kontrollen av vägarna.

Utredningen ska också överväga om fler överträdelser av reglerna kan straffas med sanktionsavgifter i stället för att myndigheterna ska behöva dra igång en straffrättslig process.

I slutet av nästa år ska utredningen komma med förslag i denna del.

Då ska utredningen också lämna förslag om att införa en ny yrkesgrupp, som får namnet trafiksäkerhetskontrollanter. Dessa ska utföra nykterhetskontroller och även kunna testa förare i fråga om narkotika. Båda dessa uppgifter ligger hos polisen i dag.

Övriga frågor ska utredningen redovisa i mars 2021.

Transport har tryckt hårt på att även beställaransvaret måste vara tydligt och omfattande när det gäller att använda sig av schysta transporter.

Tomas Eneroth säger till Transportarbetaren att lagen infördes bara för ett år sedan och därför kan ändringar inte bli aktuella förrän den kan utvärderas ordentligt. Men han säger att en väg att skärpa beställaransvaret är via den översyn av sanktionsavgifter som utredningen fått i uppdrag att göra.

− Om det behövs skärpning kommer jag inte tveka att genomföra dem, men jag vill först se en ordentlig utvärdering av lagen, säger Eneroth.

Arbetsgivarnas krav om sänkta sanktionsavgifter får däremot inget gehör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

”Vissa rehabiliterar andra avskedar”

Alna. Företagen famlar, rådfrågar fack och arbetsgivarorganisationer om hur de ska hantera narkotikamissbruk. Tydliga regler saknas, därför blir stöd, uppsägning eller avsked i hög grad upp till arbetsgivarnas goda vilja.

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.