Insändare

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Kör- och vilotider utnyttjas till max av arbetsgivaren. Jag ser i syne när jag kör på natten, har inte tid att stanna, jag har svårt att gå rakt, axlarna värker, det enda jag hinner göra på min fritid är att äta och sova. Jag glömmer saker, orkar inte träffa familj och vänner.

Det var inte så här jag tänkte att livet som chaufför skulle se ut för 14 år sen när jag tog körkort. Och inget kan man göra heller eftersom företaget följer alla regler. Jag är på gränsen på att ge upp, ni får klara er själva. Tro fan ingen vill bli chaufför på dessa villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Olof Svensson:
    8 februari, 2019

    För egen del så mår jag mig mycket bättre av att vara hemma som arbetslös.Minskade mina fasta utgifter och klarar mig bra på ersättningen ifrån A-Kassan (trots att den snart är slut),då den är i samma nivå som den allmänna pensionen kommer att bli för min del.Jag tröttnade på att vara "tjänstehjon" i dagens samhälle som styrs av inkompetenta politiker,myndigheter och kunder som inte har någon verklighetsförankring när vad lagliga transporter med normala arbetspass kostar.Se över era utgifter och kostnader.Finns smartare sätt att få inkomster på än att köra 12-22 timmars pass med långtradare som jag har gjort genom åren.Ibland bara 2-6 timmars sömn innan nästa arbetspass.......När min A-kassan tar slut klarar jag mig på mitt aktiekapital tills jag kan ta ut mina pensionsförsäkringar

  2. Kristian:
    20 januari, 2019

    Jag känner igen mig. jobbar (kör) natt 12 till 15 timmar per natt. Magen är kass. sover dåligt. Har inte råd att sjukskriva mig.

  3. Rås-Marie:
    10 januari, 2019

    Mycket bra skrivet!!
    Du är inte ensam om att känna så här!!
    Arbetspassen blir bara längre och stressen sätter sina spår.
    Jag började köra för 23 år sedan och då var det "normala" arbetspass.
    Idag är det på minuten att man hinner runt innan nästa chaufför ska ut på sin runda.
    Vissa områden inom transport måste tänka om, annars finns inga chaufförer till dessa transporter!!

Lästips:

Utsnitt ur Anna-Lena Lindqvists nyhetsgrafik om dödsolyckan i Oxelösunds hamn.

Fällande dom efter dödsolycka– ny prövning i hovrätten

Hamn. 21-åriga Nima dog av hjärnskadorna han fick på en kolbåt i Oxelösund. Tingsrätten dömer stuverichefen till nio månader villkorlig dom, hans överordnade frias helt. Hamnbolaget får två miljoner kronor i företagsbot. Domen har överklagats till hovrätten.

David Ericsson

Nog med blippande och bloppande!

Davids krönika. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Ingen ska utnyttjas på svensk arbetsmarknad

Debatt. Under den senaste tiden har både myndigheter och media rapporterat om utländska arbetare som luras till Sverige av oseriösa arbetsgivare och som sedan tvingas att arbeta under fruktansvärda förhållanden.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Nog med blippande och bloppande!

Ny teknik. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Virusets väg

Corona. Covid-19, Sars 2, corona … Okärt barn har många namn. En sak är säker, dess dödlighet är större än i många andra pandemier och jag har själv förlorat en bekant i sjukdomen. Men inte bara coronan dödar. Jag har mist ytterligare tre vänner inom ett år. Två dog i cancer och en av brusten pulsåder.

Chauffören – en luffare?

Frihet. Många tror nog att luffarna som drog efter vägarna för över hundra år sedan och tiggde mat i gårdarna, gjorde det för att de antingen var arbetslösa eller arbetsskygga. Jag tror att sanningen är mer komplicerad än så. Arbeten har nog alltid behövt göras men frågan är till vilket pris.

Med facit i hand

Ledare. Världen är uppe i mer än två miljoner döda i covid-19 och närmare 100 miljoner konstaterade smittfall. ”Med facit i hand, borde inte Sverige ha agerat annorlunda?”

Det är inte över än…

Ordförandeord. Vi har påbörjat 2021 och fortfarande biter sig pandemin envist kvar i samhället. Förhoppningsvis tar vaccineringen fart och jag gillar att LO kräver att våra medlemmar ska prioriteras i vaccineringen, då väldigt få arbetare inom såväl Transport som övriga LO har möjlighet att jobba hemifrån.

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Bered dig på ett liv som fattigpensionär

Ledare. Är du strax över 20 år och lastbilschaufför? Då kan du på ålderdomen se fram mot ungefär 11 400 kronor i pension från staten, förutsatt att du pallar att köra till fyllda 65 år.

Arbetsgivarna agerar respektlöst

Ordförandeord. Avtalsrörelsen pågår för fullt, och med stor sannolikhet har det hänt en hel del från det att denna krönika skrevs till att Transportarbetaren ligger i din brevlåda.

För dagbok på jobbet

Insändare. För ni dagbok i ert arbete? Om inte, varför? Min far var noga med att se till att jag förde dagbok, när jag började köra för elva år sedan.

Pungsparka tillbaka i las-debatten!

Debatt. Om parterna på allvar ska behålla balansen på svensk arbetsmarknad så borde vi väl rätteligen inte enbart diskutera hur arbetsgivaren lättare skall kunna säga upp personal genom att luckra upp lagen om anställningsskydd (las).