Ob-tillägg knäckfråga i nya taxiavtalen

Efter en första sittning i går fortsätter förhandlingarna om nya avtal för Transports taxiförare, färdtjänstchaufförer och taxitelefonister i dag, fredag. Lön och ob-tillägg är de stora frågorna.

En tiohövdad delegation från Tranportarbetareförbundets olika avdelningar i landet träffar just nu förhandlarna från arbetsgivarorganisationen Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, i Stockholm.

Ob-tillägget har seglat upp som en stor knäckfråga, förklarar Lennart Sköld som är centralt ansvarig ombudsman för de bägge avtalen.

– Arbetsgivarna vill minska ob-tillägget genom ändra tiden för när det ska gälla från klockan 06 till 05. De vill ha möjlighet att ta ut folk i arbete från klockan 05 på morgnarna, utan att behöva betala ob-ersättning.

– Det är vi inte intresserade av, ob-tillägget är en helig ko för oss. En av dem, säger Sköld.

I övrigt är han förtegen om Transports krav och avslöjar inte vilken lönehöjning Transport går ut med.

– Jag vill inte gå in på det än, det är så känsligt.

Vid förhandlingarna om nya kollektivavtal för chaufförer, terminal- och miljöarbetare presenterade arbetsgivarparten långa listor på krav. Det har de inte gjort inom taxi.

Efter förra avtalsomgången var besvikelsen bland chaufförerna stor och Transport drog igång ett taxiprojekt för att kartlägga förarnas situation, värva nya medlemmar och försöka få fler att engagera sig fackligt. Allt för att öka den fackliga styrkan gentemot arbetsgivarna. En grupp färdtjänstförare tryckte också på hårt för att skapa ett eget avtal för chaufförer, som kör samhällsbetalda resor.

Vad har Transport för förhoppningar denna gång? Lennart Sköld är alltjämt fåordig:

– Att vi ska få ett nytt avtal, säger han och skrattar.

Taxiavtalet för telefonister löpte ut redan den 30 april 2013 medan förarnas nuvarande överenskommelse löper till och med den 30 juni i år.

Sven-Åke Österberg i Vetlanda arbetar på Tunabergs taxi och har varit med och dragit igång ett nätverk för färdtjänstförare inom Transport. Chaufförerna driver inte längre frågan om ett separat avtal.

– Vi har fått lätta på det kravet. Men vi kommer ändå inte ifrån och vi vill fortfarande poängtera att det fortfarande behövs någon form av extra tillägg för oss som kör samhällsbetalda resor.

– Vårt arbete går inte att jämföra med taxiförarnas som står stilla under perioder medan vi kör barn, sjuka och gamla hela tiden. De som kör i storstan är fruktansvärt pressade hela tiden, säger han.

Att ob-tilläggen behöver höjas är både Sven-Åke och fackligt engagerade taxitelefonisten Anita Storm på Taxi Jönköping överens om. Han kallar dagens ersättningar för ”orimliga”, medan Anita säger:

– De är bedrövliga i dag med tanke på alla helger, kvällar, nätter och tidiga morgnar vi jobbar.

I förra omgången begärde klubben vid Tunabergs taxi en ingångslön på 22 000 kronor. Då är det rimligt att plussa på kravet till 23 000 kronor i år, menar Sven-Åke. Anita flaggar också för en tusenlapp i höjning för telefonisterna. Inte minst med tanke på stress, slit och skiftarbete under tider när andra är lediga, påpekar hon.

Sven-Åke vill lyfta frågan om dagens system med ”osunda upphandlingar”. Hans och kollegornas syn är att de bolag som erbjuder lägst pris alltid vinner uppdragen. Det leder till att chaufförerna sägs upp och att arbetsmiljö och löner hela tiden försämras.

– Vi måste också få en ändring när det gäller de lika osunda ackordslönerna. Det är både omöjligt och orimligt att köra sjuka och gamla människor på ackord, för procentlön. Det fungerar inte inom sjuk- och färdtjänstresor!

Både Anita och Sven-Åke vill gärna införa fler steg i ”lönetrappan”, som morot för att stanna kvar i yrket.

– Nu tar trappan slut redan vid fem år. Den borde fortsätta längre så att mer kompetens och erfarenhet lönar sig, anser telefonisten Anita som jobbat inom taxi i 13 år.

Förhandlingarna kring åkerichaufförernas, terminalarbetarnas och bevakningspersonalens nya avtal blev stormiga. Anita Storm och Sven-Åke Österberg tycker att taxibranschen hamnat lite i skymundan.

– Det är dags att prioritera oss ordentligt. Vi är absolut lägst avlönade, menar Sven-Åke.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Parkkila:
    20 augusti, 2019

    Att inte lösa problemet. Vi har ju lagstadgad 40 tim arbetsvecka. Arbetstid 08-20 skall anses vara normaltid. Lördag, söndag, helgdag 08-20 OB-tid. Arbetstid 20-08 alla dagar skall anses vara ob-tid.
    Tidens värde för 1 OB-timme är 2 timmar!
    Alltså jobbar jag 03-07 borde jag ju anses ha arbetat 8 timmar? Detta tycker inte arbetsgivaren?
    Jag har ju provision. Hen vill att man jobbar sina 9 timmar inkl lunch minst. Men värdet av att jobba natt då för hälsan?

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.