Nytt strejkvarsel i hamnkonflikt

Hamn. Hamnarbetarförbundet har varslat om nya strejker. Arbetsgivarna har svarat med lockout. – Om vi fortsätter att arbeta efter vår plan kommer givetvis fler varsel, säger Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet.

Hamnarbetarförbundet har varslat om nya punktstrejker den 6 februari. Den här gången i Halmstad och Mönsterås. Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har svarat med lockout.

Hamnarbetarförbundets varsel har rört sig om några timmar och Sveriges Hamnars lockout-svar har varit betydligt längre.

– Vi gör en individuell bedömning vid varje enskilt fall. I de här fallen har vi gjort bedömningen att strejkerna är lagda så att hela arbetspasset blir utan mening. Det kostar mer än det smakar. I det läget lägger vi lockout för hela passet. Men det gäller så klart bara under de dagar strejkerna pågår och för de grupper som strejkar, säger Mattias Dahl, vd på Transportföretagen och Sveriges Hamnar.

Det var före jul som förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet bröt samman. Medlare från Statens medlingsinstitut kallades in och för en vecka sedan kom ett bud som Hamnarbetarförbundet tackade nej till. Transport har ett kollektivavtal som gäller i alla hamnar. Medlarnas förslag var att Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar skulle teckna ett andrahandsavtal. Konfliktens två parter är inte helt eniga om andrahandsavtalets betydelse.

– Vi fick ett förslag om lösning från medlarna. Vi gjorde bedömningen att det är något vi kan acceptera. Ett andrahandsavtal där Hamnarbetarförbundet får i princip allt man ville ha. Ni vilar ett ansvar på dem att förklara varför strejkerna fortsätter, säger Mattias Dahl.

Eskil Rönér kontrar:

– Vi fick ett bud och parterna är överens om själva andrahandsavtalet. Det vi inte är överens om är bilagan, alltså kravlistan som finns utöver avtalet. Den kan vi inte godta, då monterar man ner andrahandsavtalet till något i stil med hängavtal eller till och med ännu sämre, säger han.

Enligt Eskil Rönér har Hamnarbetarförbundet accepterat att teckna ett så kallat andrahandsval.

– Transport har det första avtalet och vi försöker inte tränga dem. Vi vill komma in i kollektivavtalet och lösa de bekymmer som kommit efter Svenska Hamnars nya policy, som förbjuder deras medlemsföretag att samverka med Hamnarbetarförbundet.

Sveriges Hamnar vill inte träffa Hamnarbetarförbundet för förhandling, man vill i stället fortsätta medlingen.

– Det är viktigt att poängtera att i Sverige gör vi det i den ordningen. Kontakter sker via medlare så länge medling pågår. Vi på arbetsgivarsidan förhandlar inte direkt med dem som riktar strejker mot oss.

Eskil Rönér:

– Vi har inte träffat medlarna sedan de la medlarbudet i tisdags. Det sista man sa var att man inte hade för avsikt att lägga ytterligare bud.

Finns det någonting som pekar mot en lösning på konflikten?

– Inte för tillfället. Det kan jag inte säga. Vi lyssnar med alla öron efter vad som sägs. Vi har inte snappat upp signaler om att arbetsgivaren är villig att backa från den här kravlistan.

– Jag vill säga att bollen ligger hos dem. Jag tror att de har förstått vår argumentation och förstår situationen vi hamnar i med deras kravlista. Vi som organisation kan inte gå med på det. Vi skulle sälja vår fredsplikt för ett avtal som inte är värt något.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Transportarbetarens logga

Hamnfack tecknade nytt andrahandsavtal

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har tecknat ett nytt avtal med Sveriges Hamnar. Uppgörelsen är ett andrahandsavtal och i princip identiskt med Transports först tecknade avtal. Enda skillnaden är att HF fick till en egen arbetsgrupp som ska granska situationen för behovsanställda.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Majoriteten kan tänka sig byta bransch

Arbetsmiljö. Hela 67 procent av dem som arbetar inom transportnäringen är öppna för att byta jobb. Det visar en undersökningen av opinionsmätningsföretaget Demoskop.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Val 2022
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.