Nytt strejkvarsel i hamnkonflikt

Hamn. Hamnarbetarförbundet har varslat om nya strejker. Arbetsgivarna har svarat med lockout. – Om vi fortsätter att arbeta efter vår plan kommer givetvis fler varsel, säger Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet.

Hamnarbetarförbundet har varslat om nya punktstrejker den 6 februari. Den här gången i Halmstad och Mönsterås. Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har svarat med lockout.

Hamnarbetarförbundets varsel har rört sig om några timmar och Sveriges Hamnars lockout-svar har varit betydligt längre.

– Vi gör en individuell bedömning vid varje enskilt fall. I de här fallen har vi gjort bedömningen att strejkerna är lagda så att hela arbetspasset blir utan mening. Det kostar mer än det smakar. I det läget lägger vi lockout för hela passet. Men det gäller så klart bara under de dagar strejkerna pågår och för de grupper som strejkar, säger Mattias Dahl, vd på Transportföretagen och Sveriges Hamnar.

Det var före jul som förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet bröt samman. Medlare från Statens medlingsinstitut kallades in och för en vecka sedan kom ett bud som Hamnarbetarförbundet tackade nej till. Transport har ett kollektivavtal som gäller i alla hamnar. Medlarnas förslag var att Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar skulle teckna ett andrahandsavtal. Konfliktens två parter är inte helt eniga om andrahandsavtalets betydelse.

– Vi fick ett förslag om lösning från medlarna. Vi gjorde bedömningen att det är något vi kan acceptera. Ett andrahandsavtal där Hamnarbetarförbundet får i princip allt man ville ha. Ni vilar ett ansvar på dem att förklara varför strejkerna fortsätter, säger Mattias Dahl.

Eskil Rönér kontrar:

– Vi fick ett bud och parterna är överens om själva andrahandsavtalet. Det vi inte är överens om är bilagan, alltså kravlistan som finns utöver avtalet. Den kan vi inte godta, då monterar man ner andrahandsavtalet till något i stil med hängavtal eller till och med ännu sämre, säger han.

Enligt Eskil Rönér har Hamnarbetarförbundet accepterat att teckna ett så kallat andrahandsval.

– Transport har det första avtalet och vi försöker inte tränga dem. Vi vill komma in i kollektivavtalet och lösa de bekymmer som kommit efter Svenska Hamnars nya policy, som förbjuder deras medlemsföretag att samverka med Hamnarbetarförbundet.

Sveriges Hamnar vill inte träffa Hamnarbetarförbundet för förhandling, man vill i stället fortsätta medlingen.

– Det är viktigt att poängtera att i Sverige gör vi det i den ordningen. Kontakter sker via medlare så länge medling pågår. Vi på arbetsgivarsidan förhandlar inte direkt med dem som riktar strejker mot oss.

Eskil Rönér:

– Vi har inte träffat medlarna sedan de la medlarbudet i tisdags. Det sista man sa var att man inte hade för avsikt att lägga ytterligare bud.

Finns det någonting som pekar mot en lösning på konflikten?

– Inte för tillfället. Det kan jag inte säga. Vi lyssnar med alla öron efter vad som sägs. Vi har inte snappat upp signaler om att arbetsgivaren är villig att backa från den här kravlistan.

– Jag vill säga att bollen ligger hos dem. Jag tror att de har förstått vår argumentation och förstår situationen vi hamnar i med deras kravlista. Vi som organisation kan inte gå med på det. Vi skulle sälja vår fredsplikt för ett avtal som inte är värt något.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Handslag

”Bra förhandlat i tuffa tider”

Hamn. Ett bra avtal i pandemins tid – och helt okej att inte kräva retroaktiv lön från maj. Det är ett par medlemmars röster om nya stuveriavtalet.

Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.