Nya väglagar på väg i EU

Social dumpning på vägarna blir en het fråga för EU under nästa år. Länderna ska enas om nya lagar för vägtrafiken. Sverige driver sin linje på flera fronter.

– Vi vill öka trycket på politikerna i kommissionen, säger Jens Nilsson, svensk socialdemokrat i EU-parlamentet. Paketet om vägtrafiken får inte bli utslätat.

Framåt slutet av 2016 är det tänkt att EU ska ha enats kring ett paket med nya lagar för vägtrafiken. I Bryssel pågår överläggningar, lobbyverksamhet och i förra veckan hölls ett möte med ländernas transportministrar.

Sveriges Anna Johansson driver att kombitransporter (när gods kommer med tåg eller båt till Sverige och sedan körs till slutmålet med lastbil) ska föras in i vägpaketet och samordnas med reglerna för cabotage, det vill säga bestämmelserna som begränsar utländska åkeriföretags möjligheter att köra inrikestrafik i ett annat EU-land.

Med den hållningen svarar hon på Transports åsikt att utländska åkerier i dag kan kringgå begränsningarna genom att använda reglerna kring kombitransporter för att köra hur länge som helst inom Sverige, vilket är svårt att kontrollera.

I det svenska inspeleet till EU:s vägpaket finns också ett resonemang om cabotagereglerna.

”Målet är att marknaden för vägtransporter inom EU på sikt helt bör liberaliseras”, skriver Anna Johansson i en sammanfattning. Men till dess driver hon linjen att cabotagetransporter ska vara tillfälliga – och lyfter fram olika sätt att kontrollera detta. En tanke är att fordonen med jämna mellanrum måste återvända till sitt hemland, en annan är att införa en karenstid då ett fordon inte får vistas i ett annat EU-land.

Men innan EU-kommissionen närmar sig ett beslut om vägpaketet räknar Jens Nilsson med att EU-parlamentet ska ha påverkat arbetet.

– Vi jobbar med en resolution om social dumpning, berättar han. Min ambition är att vi tydligt ska slå fast sambandet mellan anställningsvillkor och säkerhet. Att dåliga villkor i transportsektorn helt enkelt leder till sämre säkerhet.

– Den andra viktiga frågan är att vi måste använda modern teknik för att övervaka och kontrollera att lagarna följs, fortsätter han. Till exempel ska svensk polis ha tillgång till alla medlemsländers fordons- och körkortsregister.

Så här går det till när Jens Nilsson ska försöka knuffa in de två tunga bitarna till kommissionens hantering av vägtrafikpaketet: Han har fått transportutskottets uppdrag att skriva ihop ett dokument som sedan ska skickas vidare till EU-parlamentets arbetsmarknadsutskott. Det ska i sin tur formulera en resolution om social dumpning som skickas till kommissionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.