Nya regler öppnar för mer klampning

Hårdare regler. Fler fuskåkerier kan få betala sanktionsavgift till Transportstyrelsen – annars kan polisen låsa fast lastbilen. Regeringen föreslår att reglerna ska ändras. – Det är bra att det blir tydligare regler, säger Antti Vainio på Transport.

I höstas gjorde Transportstyrelsen en ny tolkning av reglerna kring cabotagebrott. Ändringen innebär att färre fuskare än tidigare har fått betala böter, eller sanktionsavgift som det egentligen heter.

Sedan 2015 kan Transportstyrelsen kräva in sanktionsavgift från utländska åkerier som bryter mot reglerna om cabotage, det vill säga – de har kört för många inrikestransporter i Sverige. Anledningen att sanktionsavgiften infördes var att det skulle gå fort och vara effektivt, jämför med långa rättsprocesser med osäker utgång.

Men som reglerna nu är skrivna kan Transportstyrelsen bara ta ut sanktionsavgiften om den regelbrytande transporten räknas som cabotage. Annars är det en fråga för åklagare att ta tag i. Men som Transportabetaren tidigare har berättat var det svårt för åklagare driva fall till kännbara straff.

Låt oss ta två påhittade exempel för att beskriva hur dagens regler låter fuskare komma undan och slippa sanktionsavgift.

Det första exemplet:

Ett åkeri från Tyskland skickar upp en lastbil som kör i Sverige. De har inte gjort en internationell transport utan kör helt enkelt utan tillstånd. Om en polis stoppar lastbilen, ringer till Transportstyrelsen och frågar om hen kan utdela sanktionsavgift blir svaret nej. Eftersom reglerna säger att det ska handla om cabotagebrott räknas lastbilen helt enkelt inte in.

Däremot finns en möjlighet för åklagare att driva frågan rättsligt. Om det i det fallet ens blir ett straff har det hittills varit vanligast med böter på några tusenlappar för föraren.

Det andra exemplet:

Ett åkeri från Rumänien kör en internationell transport till Sverige. Efter den har de – enligt cabotagereglerna – rätt att göra tre inrikesleveranser inom sju dagar. Om bilen gör fyra leveranser inom sju dagar kan de få betala sanktionsavgift, detsamma om bilen gör tre leveranser under en period på mer än sju dagar. I båda fallen bryter åkeriet mot cabotagereglerna.

Men är lastbilen verksam i Sverige i mer än sju dagar och gör fler än tre leveranser är det inte längre att betrakta som cabotage. Då går det helt plötsligt inte att kräva in sanktionsavgift. Då är det än en gång åklagare och eventuell rättsprocess som gäller.

Med de nya reglerna ska kryphålen täppas igen. Både cabotagebrott och otillåten kombitrafik täcks in i dem. De påhittade fuskarna ovan får med den nya skrivningen med största sannolikhet betala sanktionsavgift.

Mattias Andersson är utredare på Transportstyrelsen. Han tror att förtydligandet kommer att ge resultat:

– Det kommer det högst troligt att göra. Tidigare har reglerna kring sanktionsavgift varit krångliga och svåra att genomdriva. Förändringen kommer att ha positiv effekt, säger han.

De nya reglerna börjar gälla den 1 juli i år – om regeringen inte ändrar sig efter att myndigheter, organisationer och andra remissinstanser har kommenterat det.

Transport välkomnar förändringen:

– Det är så klart bra att det blir tydligare regler, men det behövs också fler och effektivare kontroller, säger Antti Vainio, utredare på förbundet.

Trots att Antti Vainio är positiv till regelförändringarna pekar han på att många av de stora problemen i åkerinäringen ändå finns kvar. Dels är formuleringarna luddiga kring hur långt en kombitransport från tåg får gå. Dels finns det kvar andra kryphål i lagen. Till exempel kan ett åkeri köra tre cabotagesträckor i Sverige, för att sedan köra ett lass till exempelvis Oslo och därefter komma tillbaka och köra igen.

– Det räcker för dem att visa att de har gjort en internationell transport så kan de göra tre nya körningar i Sverige. Cabotagetrafik ska enligt lag vara tillfälligt, men det går inte att kontrollera om åkerierna kör dessa transporter kontinuerligt så länge de även kör internationella transporter emellan. Vi vill ha gps-spårning som visar hur de kört innan den internationella transporten., säger Antti Vainio.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sofie Rehnström

Sofie Rehnström

… LO-jurist som skrivit ett kritiskt svar till ett lagförslag om företagshemligheter.

Polisen kan låsa fast fuskare igen

Åkeri. Regeringen har skrivit om reglerna när det gäller cabotagebrott. Från den 17 juli kan polisen låsa fast fler lastbilar som körts för mycket i Sverige. Fordonen får stå kvar tills sanktionsavgiften är betald.

Ny lag ger chefen mer ansvar för rehab

Nytt förslag. Arbetsgivare kan tvingas ta fram en plan för rehabilitering efter 30 dagars sjukskrivning, enligt ett nytt lagförslag från regeringen och Vänsterpartiet.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.