Close
Arkivbild. Dags för statlig granskning av hur reglerna för kombitransporter fungerar i praktiken.
Close

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Enligt EU:s godsförordning ska en sådan utvärdering göras minst vart femte år.

– Reglerna i transportbranschen måste vara enkla att följa, främja konkurrenskraft och säkerställa konkurrens på lika villkor. Ett syfte med det här uppdraget är att säkerställa att vi har ändamålsenliga regler på yrkestrafikområdet, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i ett pressmeddelande.

De nya reglerna infördes i Sverige i februari 2022. De grundar sig på en möjlighet i godsförordningen, som innebär att samma begränsningar som gäller för cabotagetransporter också ska omfatta vägdelen av de kombinerade transporterna.

Kombinerad trafik, så kallad kombi- eller intermodal trafik, står för godstransporter där lasten transporteras med minst två slags transporter, exempelvis på väg, via sjöfart eller flyg.

Max tre kombitransporter

Kombireglerna, liksom cabotagebestämmelserna, säger att utländska åkerier bara får göra tre kombinerade transporter (med ett fordon) i Sverige under en period av sju dagar. Därefter måste fordonet köra ut ur landet i minst fyra dagar innan det får återkomma.

Åkeriet och chauffören måste också kunna visa handlingar som talar om vilka transporter som genomförts.

Tommy Johnsson. Foto: Lilly Hallberg
Tommy Jonsson. Foto: Lilly Hallberg

Tommy Jonsson som håller i Transportarbetareförbundets Ordning och reda-verksamhet i transportbranschen välkomnar granskningen.

– Reglerna fyller sin funktion. Det är i alla fall bra mycket bättre nu än innan då de utländska chaufförerna kunde vara i Sverige på permanent basis med låga löner och eländiga villkor. Men, säger han, problemet är att branschen vänjer sig vid de nya reglerna och hittar nya sätt att runda dem.

Översynen ska, enligt regeringen, ge svar på hur de ändrade reglerna påverkat marknaden, konkurrensen och kontrollmyndigheternas möjligheter att kontrollera att reglerna följs.

Före regeländringen saknades begränsningar. Ett utländskt transportföretag kunde alltså utföra hur många kombitransporter som helst. Något som både Transport och arbetsgivarna i branschen ansåg ledde till snedvriden konkurrens.

Seriösa och oseriösa åkare

– Kombitransporter drar till sig väldigt många transportörer, både seriösa och oseriösa, säger Transports Tommy Jonsson som redan samarbetar med Transportstyrelsen och räknar med att bli kontaktad i frågan.

Regeländringen har lett till att många utländska företag flyttar sin verksamhet till Sverige i stället, där de antingen anställer chaufförer eller använder sig av utstationerad personal. För utstationerade förare kan lönerna hållas nere, förklarar Jonsson.

– Här finns ingen lagstadgad minimilön. Lönerna görs upp mellan arbetsgivare och fack och bygger på att arbetsgivarna tecknar kollektivavtal.

– Jag besökte en kombiterminal med uppställda husvagnar där chaufförerna som är anställda i Sverige bor. De fick inte åka hem, i stället betalade åkerierna för att deras familjer skulle komma och hälsa på varannan månad.

Fler poliser behövs

Enligt Tommy Jonsson finns även åkerier som ställer upp containrar där chaufförer från utlandet bor. Han tillägger att det också finns svenska transportföretag som bara kör kombitransporter med utlandsstationerad arbetskraft.

– Översynen av reglerna behövs, jättebra att det görs! Nu behöver vi bara tillräckligt många poliser också som kan kontrollera att reglerna följs, säger Tommy Jonsson.

Transports Ordning och reda-verksamhet har fått 200 000 kronor i statligt anslag för att fortsätta arbetet mot arbetslivskriminalitet.

Transportstyrelsen och Trafikanalys ska redovisa sin undersökning om kombireglerna senast den 31 oktober 2026.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    21 mars, 2025

    Det skulle vara förbjudet att överhuvudtaget utföra inrikestransporter med utländska lastbilar och utländska chaufförer.Det måste bli slut på lönedumpning och låga priser på transporter så att seriösa svenska åkerier kan konkurrera och utföra dessa i sitt eget land.Jag valde att sluta som dragbils åkare redan 2015 på grund av hur snedvriden konkurrens det är i åkeribranschen som politikerna inte gjorde någonting åt.

Lästips:

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.