Nya löner klara för bensinmack och depå

Anställda på bensinstationer och inom depåområdet har fått nya löneavtal. Uppgörelserna träffades i går och löper på tre år. I dag på morgonen får Transport ett nytt avtalsbud som rör arbetarna på gummiverkstäderna. För flygtankarna går det trögare. Stötestenen är lönepotterna.

Personalen på landets bensinstationer jobbar under tre olika avtal. Två av dem blev klara i går – det vill säga avtalen där arbetsgivarförbunden MAF och PAF är motparter.

På PAF-stationerna får de anställa en 36 månader lång uppgörelse som löper från 1 april 2013 till 31 mars 2016. Det sista året är uppsägningsbart, om någon av parterna begär det. Retroaktiv lön utgår för de två månader som tickat i väg.

Avtalet har olika löneklasser där höjningarna blir något olika, men majoriteten av de anställda får totalt 1 766 kronor mer under treårsperioden.

Magnus Larsson är ansvarig ombudsman för petroleumområdet:

– Vi har haft ett bra förhandlingsklimat, tycker jag. Vid sidan av lönehöjningarna har vi fått igenom tydligare regler för löneutbetalningen.

Från och med årsskiftet 2013/2014 ska medlemmarna ha lönen tillgänglig den 25:e varje månad, i stället för den 27:e. Om den 25:e infaller på lördag ska lönen finnas på kontot på fredagen. Är den 25:e på en söndag, kommer utbetalningen i stället på måndagen. Skulle krocken uppstå vid storhelger ska lönen alltid betalas ut närmast föregående vardag.

I förhandlingarna var måltidsuppehåll uppe till diskussion. I det nya avtalet finns en skrivning som lyder: ”Med måltidsuppehåll avses skälig, betald, tid för den anställde att inta sin måltid.”

Magnus Larsson säger:

– Och då menar vi alltså inte att den anställde ska behöva stå vid kassan och äta en smörgås.

Parterna har också enats om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över avtalet och en eventuell sammanslagning av de olika kollektivavtalen.

För MAF-personalen gäller i huvudsak samma lönejustering och samma förändringar. Transport fick också igenom en skrivning där det klargörs att arbetsgivaren ska stå för kostnaden när denne kräver så kallat första dags-intyg, vid sjukskrivning. Ersättning ska utgå både för läkarbesök och ”skälig resekostnad”.

Det tredje avtalet, som nu är i hamn, gäller tankbilschaufförer och depåarbetare. Även här gäller 36 månader och uppsägningsbart sista år. I genomsnitt beräknas avtalet ge 2 021 kronor mer i lönekuvertet.

En knäckfråga är lönepotterna. Normalt har Transport inte potter och individuell lönefördelning i avtalen, men depå är sedan länge ett undantag. Nu vill medlemmarna ha bort potterna och få generella lönepåslag i tarifferna. Arbetsgivarna säger nej. För Svensk Näringsliv är det en stor ideologisk fråga.

Även denna gång läggs hälften av lönehöjningarna i potter, som ska fördelas lokalt. Men parterna enades om att tillsätta en arbetsgrupp som ska undersöka möjligheterna till ett ”bättre lönesystem”.

Efter de segdragna förhandlingarna för chaufförer, terminalare och väktare började Transport förhandla på sex andra andra avtalsområden parallellt. Två återstår – gummiverkstäderna och flygtankningen.

På gummiområdet vill facket ha en reglering av personalinhyrning och för flygtankarna är de lokala potterna alltjämt en tvistefråga. Transport vill ha bort dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.