Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Flygplan och helikoptrar servas fortlöpande av tekniker och mekaniker, två yrkesgrupper med olika kollektivavtal.

Teknikerna är flest. De har längre utbildning och formell behörighet att godkänna kontroller och underhållsarbeten. Snittlönerna för teknikerna ligger kring 42 000-43 000 kronor.

Den nya avtalsuppgörelsen gäller från den 1 juni 2021 till 30 oktober 2023. Lönerna höjs i två steg och höjningen beräknas på de anställdas ”utgående lön” – inklusive de olika tilläggen:

  • första lönelyftet är på 2,7 procent och kommer den 1 juni 2021.
  • nästa sker den 1 november 2022 och då räknas lönerna upp med ytterligare 2,0 procent.

Precis som andra yrkesgrupper får teknikerna en förbättring av avtalspensionen. Det är en uppgörelse som LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram. I dag börjar arbetsgivarna betala in premier till avtalspensionen först när den anställde fyllt 25 år. Nu sänks startåldern etappvis till 22 år.

Förbättringen får arbetstagarna betala genom en avräkning på löneutrymmet, som industrin och LO satte till 5,4 procent på 29 månader. Avräkningen beräknas branschvis och för teknikerna blir den 0,3 procentenheter.

Kvar blir då 5,1 procent av det ursprungliga löneutrymmet.

– Fast så mycket blir det inte i lönehöjningar. Teknikerna är en relativt välavlönad grupp som väljer att prioritera avtalspensionen ännu mer, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Redan i förra avtalsrörelsen bytte flygteknikerna en del av lönehöjningen mot så kallad flexpension. I år gör man samma sak. Ytterligare 0,4 procentenheter av löneutrymmet läggs på pensionen.

Totalt får teknikerna därmed 4,7 procent i lönelyft under avtalsperioden.

Parterna enades också om att tillsätta två arbetsgrupper. Den ena ska jobba med arbetsmiljöfrågor. Målet är bland annat att få till en bättre samverkan mellan fack och arbetsgivare

Den andra gruppen fortsätter se över teknikernas lönesystem. Det är ett arbete som påbörjades redan under den förra avtalsperioden.

– Många tekniker vill faktiskt ha individuell lönesättning. Det är annars ovanligt bland våra medlemmar, säger Per-Olof Norgren.

Under måndagen fortsätter Transport förhandlingarna för de tre övriga yrkesgrupperna inom flyget. Lastare, flygfrakt och mekaniker har separata kollektivavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.