Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Flygplan och helikoptrar servas fortlöpande av tekniker och mekaniker, två yrkesgrupper med olika kollektivavtal.

Teknikerna är flest. De har längre utbildning och formell behörighet att godkänna kontroller och underhållsarbeten. Snittlönerna för teknikerna ligger kring 42 000-43 000 kronor.

Den nya avtalsuppgörelsen gäller från den 1 juni 2021 till 30 oktober 2023. Lönerna höjs i två steg och höjningen beräknas på de anställdas ”utgående lön” – inklusive de olika tilläggen:

  • första lönelyftet är på 2,7 procent och kommer den 1 juni 2021.
  • nästa sker den 1 november 2022 och då räknas lönerna upp med ytterligare 2,0 procent.

Precis som andra yrkesgrupper får teknikerna en förbättring av avtalspensionen. Det är en uppgörelse som LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram. I dag börjar arbetsgivarna betala in premier till avtalspensionen först när den anställde fyllt 25 år. Nu sänks startåldern etappvis till 22 år.

Förbättringen får arbetstagarna betala genom en avräkning på löneutrymmet, som industrin och LO satte till 5,4 procent på 29 månader. Avräkningen beräknas branschvis och för teknikerna blir den 0,3 procentenheter.

Kvar blir då 5,1 procent av det ursprungliga löneutrymmet.

– Fast så mycket blir det inte i lönehöjningar. Teknikerna är en relativt välavlönad grupp som väljer att prioritera avtalspensionen ännu mer, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Redan i förra avtalsrörelsen bytte flygteknikerna en del av lönehöjningen mot så kallad flexpension. I år gör man samma sak. Ytterligare 0,4 procentenheter av löneutrymmet läggs på pensionen.

Totalt får teknikerna därmed 4,7 procent i lönelyft under avtalsperioden.

Parterna enades också om att tillsätta två arbetsgrupper. Den ena ska jobba med arbetsmiljöfrågor. Målet är bland annat att få till en bättre samverkan mellan fack och arbetsgivare

Den andra gruppen fortsätter se över teknikernas lönesystem. Det är ett arbete som påbörjades redan under den förra avtalsperioden.

– Många tekniker vill faktiskt ha individuell lönesättning. Det är annars ovanligt bland våra medlemmar, säger Per-Olof Norgren.

Under måndagen fortsätter Transport förhandlingarna för de tre övriga yrkesgrupperna inom flyget. Lastare, flygfrakt och mekaniker har separata kollektivavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.