Bärgare Jonte Rothman
Avtal 2020

Nya löner även för bärgarna

Bärgning. Lönerna är satta även för bärgarna. Totalt blir det 1 448 kronor i lönelyft på 29 månader. Den första höjningen gäller retroaktivt från den 1 november 2020 och de pengarna ska betalas ut senast den 25 januari.

Avtalet tecknades på tisdagskvällen och gäller från den 1 november 2020 till den 31 mars 2023. Bärgarna har tre löneklasser och lönehöjningen bli lika stor i alla.

  • Den första uppräkningen sker den 1 november 2020 och ger 813 kronor mer i månaden.
  • Nästa kommer den 1 april 2022 och fyller på med 635 kronor till.

Lönehöjningarna bygger på LO:s så kallade märke, som den här gången sattes till 5,4 procent på 29 månader.

I märket har LO och Svenskt Näringsliv bakat in en förbättring av den avtalspension som arbetsgivarna betalar in premier till. Startåldern för premieinbetalningar sänks stegvis från 25 till 22 år.

Fast arbetstagarna får betala reformen med en viss avräkning på märket, på de  5,4 procenten. För bärgarna blir den betydligt mindre än för de flesta andra LO-grupperna. Bara 0,06 procentenheter.

I likhet med andra yrkesgrupper får de anställda på bärgningsföretagen ingen kompensation för de sju månaderna med frysta kollektivavtal. Den anses vara inbakad i märket.

I avtalsrörelsen har Transport och arbetsgivarna enats om att tillsätta olika arbetsgrupper. En ska se över själva spelreglerna i samband med vanliga tvisteförhandlingar och kommande avtalsrörelser. Den kan få genomslag även på bärgningsavtalet.

För bärgarna är arbetsmiljön och säkerheten en avgörande fråga. En arbetsgrupp med representanter från både fack och arbetsgivare ska nu ta tag i TMA- problemet.

Tidigare hade Arbetsmiljöverket slagit in på en linje där skyddsfordon (TMA) såg ut att bli ett krav vid alla bärgningsjobb på riskklassade vägar.

Men verket backade, något som väckte hård kritik från både Transport och många företag.

Magnus Thelander, ombudsman och förhandlare på Transport, är nöjd med att parterna nu tar tag i TMA-frågan tillsammans:

­– Olyckor och incidenter är tyvärr vardag för våra medlemmar som jobbar ute på vägen. Vårt mål är att kartlägga riskerna och arbeta för en förändrad lagstiftning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Seg start i förhandlingar om nytt Miljöarbetareavtal

Miljöarbetare. Transports förhandlingsdelegation för miljöarbetareavtalet har under två intensiva dagar förhandlat med motparten Biltrafikens arbetsgivareförbund om ett nytt kollektivavtal.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.

Trög start på förhandlingarna

Avtal. Under två dagar har Transports förhandlingsdelegation för Transportavtalet varit samlade i Stockholm för att byta krav med arbetsgivavarorganisationen Transportföretagen. Parterna står fortfarande långt ifrån varandra.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.

Forskare ska titta på hur AI förändrar arbetsvillkoren för bland andra flygplatspersonalen. Foto: John Antonsson

Hur påverkar AI och robotar flygarbetarna?

Arbetsmiljö Om några år kan robotar och AI sköta en del av jobbet på flygplatserna. Professor Åsa Cajander ska undersöka hur det påverkar arbetsmiljön.

Lyckad samling vid vattnet

Facket. Intresset var väldigt stort när avdelning 51 ordnade familjedag vid Harasjömålas sjöar. Den soliga vårsöndagen på campen i Blekinge blev också ett forum att tala om fackliga frågor i avtalsrörelsens tid och, så klart – fiske.

AVTAL 2023

Taxitelefonisternas nya avtal är klart

Taxi. Ett lönepåslag på mellan 1 935 kronor och 2 370 kronor totalt. Efter en rad sittningar enades Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund på onsdagen om ett nytt tvåårigt avtal för taxitelefonisterna.

Symbol för kvalitet. Servicetrafikens gröna fordon har kommit att bli ett välkänt inslag i stadsbilden. Foto: Lilly Hallberg

Göteborgsmodell höjer servicetrafikens status

Färdtjänst. Bristen på förare är inte unik för Göteborg. Staden arbetar sedan flera år med riktade insatser för att utbilda fler som klarar att köra färdtjänst – utbildning och krav ska både göra jobbet mer attraktivt och ge bättre kvalitet på den upphandlade, samhällsbetalda trafiken.

Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar.

Fler än hälften av buden i Bohuslän blir av med jobbet

Tidningsbud. Chock och sorg. Det är reaktionen bland dem som distribuerar tidningar i Bohuslän – två av tre anställda förlorar jobbet när mediebolaget Stampen fortsätter sin övergång till digital utgivning.

Avtal 2023

Nytt avtal för miljö- och renhållningsarbetare

Miljöarbetare. Landets cirka 5 600 miljö- och renhållningsarbetare har ett nytt tvåårigt avtal som ger upp till 8,58 procent. Avtalet gäller retroaktivt från den 1 april i år.

Avtal 2023

Tvåårigt flygtankningsavtal höjs med upp till 11,1 procent

Flygtankning. Ett tvåårigt avtal för flygtankning har tecknats mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund. Avtalet ger upp till 11,1 procent med en första avräkning 1 april 2023.