Nextjetflygplan
Close
Kramfors flygplats. Bilden tagen 2018, innan pandemin.
Close
Avtal 2021

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

– Det kärvar rejält. Vi sitter med en motpart som inte verkar vilja gå i mål, säger Transports ordförande och förhandlingschef, Tommy Wreeth.

Pandemin stökade till avtalsrörelsen, men precis som andra fackförbund startade Transport om på nya kula i höstas. Avtal tecknades i snabb takt för bland annat chaufförer, hamnarbetare och renhållare.

Lastare, mekaniker och förbundets övriga yrkesgrupper inom flyget har avtal som löper ut lite senare. Där startade förhandlingarna den 14 december. Teknikerna, som har ett eget avtal, blev klara den 21 december.

Men för de övriga tre grupperna – lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare – går det trögare. Fack och arbetsgivare har träffats ett flertal gånger och nya förhandlingar skulle ha hållits under torsdagen.

– Arbetsgivare valde att skjuta på mötet. Vi har svårt att komma överens om uppräkningen av lönerna. Arbetsgivarna säger också tvärt nej till ett förslag om att växla pengar mot lite mer ledighet. En förändring som våra medlemmar gärna vill ha, förklarar Tommy Wreeth.

I den stora avtalsrörelsen som rullade i gång 2020 sattes löneutrymmet till 5,4 procent på 29 månader. Lönerna skulle höjas i två steg, först med 3,0 procent och sedan med 2,4 procent.

Fast från detta sker en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen. För lastare och mekaniker är avräkningen beräknad till 0,4 procentenheter av de ursprungliga 5,4 procenten.

Striden står alltså om resten – 5,0 procent. Det innebär en första höjning på 2,87 procent. Och sedan 2,13.

Transport kräver att lönelyften ska beräknas på de anställdas utgående löner. Inom flyget är det vanligt med personliga tillägg, och de ska räknas med, enligt förbundet.

Transport vill också ha detsamma som övriga LO-förbund fått. Det vill säga en låglönesatsning som riktas mot alla som tjänar under 26 100 kronor. Där ska lönerna höjas lite mer.

Bland flygpersonalen ligger de flesta över 26 100 kronor. Men facket anser ändå att det är viktigt att även avtalets lägstalöner, tarifferna, räknas upp enligt låglönesatsningen.

Fast den stora stridsfrågan är Transports krav som är tänkt att möjliggöra mer ledighet. Inom flyget är jobben ofta slitsamma. Många medlemmar vill växla den extra semesterersättningen mot lediga dagar. Det skulle ge fyra, fem extra semesterdagar utöver de vanliga fem veckorna.

Tommy Wreeth säger:

– Det är en förändring som inte skulle kosta arbetsgivarna ett öre. På tjänstemannasidan har liknande uppgörelser träffats. Ändå säger arbetsgivarna stenhårt nej. Och ytterst är det Svenskt Näringsliv som satt ner foten. För dem är det en ideologisk fråga. Kollektivarna ska inte ha den här möjligheten.

– Det skulle vara väldigt intressant att se vad Medlingsinstitutet säger. Kravet borde helt klart rymmas inom det så kallade märket. Jag utesluter inte att vi kommer att tvinga varslas om konflikt för att få till nya flygavtal.

Hur kommer medlemmarna att ställa sig till en konflikt, tror du?

– Arbetsgivarna snackar hela tiden om krisen och pandemin. Vår uppfattning är att det inte är nattsvart, att flygföretagen börjar se ljuset i tunneln. De signaler jag får är att det finns en stridsvilja bland våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fabian:
    15 april, 2021

    Hur länge tillåts förhandlning? Vi e redo för strejk, är ni det?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.