Nextjetflygplan
Close
Kramfors flygplats. Bilden tagen 2018, innan pandemin.
Close
Avtal 2021

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

– Det kärvar rejält. Vi sitter med en motpart som inte verkar vilja gå i mål, säger Transports ordförande och förhandlingschef, Tommy Wreeth.

Pandemin stökade till avtalsrörelsen, men precis som andra fackförbund startade Transport om på nya kula i höstas. Avtal tecknades i snabb takt för bland annat chaufförer, hamnarbetare och renhållare.

Lastare, mekaniker och förbundets övriga yrkesgrupper inom flyget har avtal som löper ut lite senare. Där startade förhandlingarna den 14 december. Teknikerna, som har ett eget avtal, blev klara den 21 december.

Men för de övriga tre grupperna – lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare – går det trögare. Fack och arbetsgivare har träffats ett flertal gånger och nya förhandlingar skulle ha hållits under torsdagen.

– Arbetsgivare valde att skjuta på mötet. Vi har svårt att komma överens om uppräkningen av lönerna. Arbetsgivarna säger också tvärt nej till ett förslag om att växla pengar mot lite mer ledighet. En förändring som våra medlemmar gärna vill ha, förklarar Tommy Wreeth.

I den stora avtalsrörelsen som rullade i gång 2020 sattes löneutrymmet till 5,4 procent på 29 månader. Lönerna skulle höjas i två steg, först med 3,0 procent och sedan med 2,4 procent.

Fast från detta sker en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen. För lastare och mekaniker är avräkningen beräknad till 0,4 procentenheter av de ursprungliga 5,4 procenten.

Striden står alltså om resten – 5,0 procent. Det innebär en första höjning på 2,87 procent. Och sedan 2,13.

Transport kräver att lönelyften ska beräknas på de anställdas utgående löner. Inom flyget är det vanligt med personliga tillägg, och de ska räknas med, enligt förbundet.

Transport vill också ha detsamma som övriga LO-förbund fått. Det vill säga en låglönesatsning som riktas mot alla som tjänar under 26 100 kronor. Där ska lönerna höjas lite mer.

Bland flygpersonalen ligger de flesta över 26 100 kronor. Men facket anser ändå att det är viktigt att även avtalets lägstalöner, tarifferna, räknas upp enligt låglönesatsningen.

Fast den stora stridsfrågan är Transports krav som är tänkt att möjliggöra mer ledighet. Inom flyget är jobben ofta slitsamma. Många medlemmar vill växla den extra semesterersättningen mot lediga dagar. Det skulle ge fyra, fem extra semesterdagar utöver de vanliga fem veckorna.

Tommy Wreeth säger:

– Det är en förändring som inte skulle kosta arbetsgivarna ett öre. På tjänstemannasidan har liknande uppgörelser träffats. Ändå säger arbetsgivarna stenhårt nej. Och ytterst är det Svenskt Näringsliv som satt ner foten. För dem är det en ideologisk fråga. Kollektivarna ska inte ha den här möjligheten.

– Det skulle vara väldigt intressant att se vad Medlingsinstitutet säger. Kravet borde helt klart rymmas inom det så kallade märket. Jag utesluter inte att vi kommer att tvinga varslas om konflikt för att få till nya flygavtal.

Hur kommer medlemmarna att ställa sig till en konflikt, tror du?

– Arbetsgivarna snackar hela tiden om krisen och pandemin. Vår uppfattning är att det inte är nattsvart, att flygföretagen börjar se ljuset i tunneln. De signaler jag får är att det finns en stridsvilja bland våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fabian:
    15 april, 2021

    Hur länge tillåts förhandlning? Vi e redo för strejk, är ni det?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Hyllning och tjat om tjänstepension

Pension. På onsdag infaller Tjänstepensionens dag. Och denna försäkring är det hög tid att ägna tid åt, oavsett var du befinner dig i arbetslivet.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Jäkligt tuffa tider för våra medlemmar

Ordförandeord. När dessa rader skrivs, har vi precis landat taxiavtalet. Jag brukar vara återhållsam men för en gångs skull kan jag säga att avtalet är ganska bra, både för branschen och våra medlemmar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt avtal för taxi- och färdtjänstförare

Taxi. (UPPDATERAD) Taxistrejken är avblåst. Efter segdragna förhandlingar enades Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i dag, onsdag, till slut om ett nytt avtal för landets taxi- färdtjänst- sjukrese- och skolbussförare.

Avtal 2023

Nya löner för hyrverk

Limousinchaufförer. Den 28 september 2023 tecknades nytt avtal för limousinchaufförer och andra som går under avtalet för hyrverk.

Avtal 2023

Nytt avtal för Samhall

Samhall. Den 1 oktober 2023 höjdes grundlönen för Samhall-anställda med 1 020 kronor. Nästa år kommer lönen att höjas med 931 kronor från den 1 oktober 2024. Dessutom höjs arbetsuppgiftstilläggen.

Global utblick från LO-borgen

Internationellt. Majoriteten av världens länder hindrar i dag människor att gå med i en fackförening. Och när demokratin trängs tillbaka blir facken måltavla. Men det finns också positiva exempel i världen på stärkt facklig närvaro, visar en ny rapport från LO.

Tidningsbud i Ystad

Högre chefer lever längre än arbetare

Statistik. Chefer med högre utbildning och inkomst lever generellt längre än arbetare med kortare utbildning och lägre lön. Kvinnliga och manliga tidningsbud, liksom manliga återvinningsarbetare, ligger i riskzonen för kortare liv, enligt en rapport från SCB

Avtal 2023

Nytt avtal för reklamutdelare långt bort

Reklamutdelning. I somras sa Transport upp avtalet som kallats Sveriges sämsta. Och uppmanade medlemmar att söka andra jobb. Nu har parterna mötts igen men utsikterna till framgång är små, enligt fackets förhandlare.

Skredet på E6: Tung trafik stora utmaningen

Trafik. Natten till i lördags rasade stora delar av E6:an utanför Stenungsund i ett jordskred. Vägen är nu helt avstängd och trafiken leds om via riksväg 650 över Ucklum. Men Trafikverket vill att tung trafik i stället ska gå via Trollhättan på E45:an.

Bilkö fotad från förarplatsen

Se upp! Med höstmörker kommer fler viltolyckor

Viltolyckor. Hösten är här, så var uppmärksam bakom ratten. Och du som går: Glöm inte reflexer! Under oktober och november ökar antalet skadeanmälningar till försäkringsbolagen om viltolyckor rejält.

Hyllning och tjat om tjänstepension

Pension. På onsdag infaller Tjänstepensionens dag. Och denna försäkring är det hög tid att ägna tid åt, oavsett var du befinner dig i arbetslivet.

Svinpest – så påverkas sophanteringen

Miljöarbete. En avfallsanläggning i Fagersta misstänks vara platsen där vildsvin smittats av afrikansk svinpest. Lokalt har kraven för hantering av hushållssopor redan blivit hårdare men det kan bli skärpta regler i hela landet, enligt ansvariga myndigheter.

SD-uteslutning till Europadomstolen

Facket. Transport tar frågan om förbundets rätt att utesluta en SD-politiker vidare till Europadomstolen. Det beslutade förbundsstyrelsen på ett extramöte på måndagskvällen.

Transport ute och träffar transportarbetare

Uppsökeri. Runt om i landet pågår Transportarbetareförbundets kampvecka, då förbundets anställda ger sig ut till rastplatser och arbetsställen för att träffa anställda i Transports olika branscher. En hel del frågor handlar om det nya avtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Hallå där!

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Transport stämmer Varbergs taxi inför Arbetsdomstolen

Taxi. Facket har rätt att få ut uppgifter om övertid för alla anställda chaufförer, hävdar Transportarbetareförbundet. Men Varbergs taxi vill bara lämna ut anteckningar om medlemmar i facket. Nu stämmer Transport taxibolaget inför Arbetsdomstolen för brott mot kollektivavtalet.