Ny vd för Transportföretagen vill diskutera mer om las

Får vi lov att presentera Mattias Dahl? I dag förhandlingschef på Svensk Handel. Senast från den 1 juni vd för Transportföretagen – och därmed högst ansvarig för Transports största motpart.

Mattias Dahl har en bakgrund som jurist hos arbetsgivarna på handelssidan innan han blev förhandlingschef för tre år sedan. Långt tidigare i livet har han jobbat i flera av Transports branscher: körde taxi under studietiden, kört budbil och under en kort tid jobbat som speditör.

Han blir kvar hos Svensk Handel tills vinterns och vårens avtalsrörelse är klar. Det gör att nya jobbet får vänta till maj eller senast juni. På Transportföregtagen blir han högste chef för både förhandlare och vd:ar i de olika medlemsförbunden som bygger på branscherna: bil- och åkeritrafiken, taxi, renhållning, busstrafiken, hamnarna, flygbranschen, petroliumföretagen, sjöfarten.

Hur aktivt kommer du framöver förhandla för dem?

– Det är mitt första vd-uppdrag och det kanske blir svårt att avhålla sig … Men det finns jätteduktiga förhandlare i branschförbunden, och mitt jobb som ytterst ansvarig blir att supporta och hjälpa dem.

I handeln är du en tydlig förespråkare för individuella löner och större lönespridning. Inom Transports avtalsområden är grunden tarifflöner – din kommentar?

– Jag vill inte säga något i sak ännu. Först måste jag ta reda på vad företagen som jag ska representera tycker.

Tar du med dig idén att frysa lägstalönerna?

– Jag måste kolla med företagen i transportbranschen där också. Men generellt måste vi nog fundera kring det på arbetsmarknaden.

Du har i din nuvarande roll fört diskussionerna med facket om las och en uppluckring av anställningsskyddet?

– Rent generellt har vi på arbetsgivarsidan under lång tid drivit frågan. Men vi måste diskutera med facken. Det måste bli ett byte som båda sidor tjänar på. Är det svårt? Ja, det är skitsvårt.

Vad säger du om de lönekrav som industrifacken och 6F har kommit med: 2,8 respektive 3,2 procents höjningar?

– Jag tror att kraven ligger för högt. Vi kan inte bygga konkurrenskraftiga företag med de lönerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.