Ny skyddslag tandlös för lågavlönade chaufförer?

Den 1 juli ändras utstationeringslagen. De nya reglerna borde vara intressanta, inte minst för åkeribranschen. Utländska företag som skickar arbetstagare till Sverige i mer än fem dagar blir skyldiga att anmäla detta till Arbetsmiljöverket. Men det är fortfarande oklart vad som gäller när utländska chaufförer kör cabotage i Sverige.

– Man måste först klara ut om en cabotagekörning över huvud taget ska betraktas som utstationering. Men du får läsa i lagen. Jag är inte intresserad av att diskutera konstruerade exempel, säger Karin Söderberg, jurist på arbetsmarknadsdepartementet.

EU har sedan länge infört en särskild utstationeringslag för arbetstagare som skickas iväg på jobb till andra EU-länder. Lagen är tänkt att skydda de utsända arbetarna och garantera att de får de minimivillkor för löner, semester och arbetstider som gäller i värdlandet. Alltså i landet dit de kommer.

Att utstationeringslagen inte fungerar är nog uppenbart för de flesta. I många EU-länder tvingas utländska arbetare jobba för mycket låga löner. Ett tydligt exempel är den svenska åkeribranschen.

EU kräver en skärpning av utstationeringslagen och i våras beslutade den svenska riksdagen om en ändring.

Från den 1 juli införs en anmälningsplikt för företag som stationerar ut arbetskraft i Sverige. Anmälan ska göras så fort jobbet beräknas pågå i minst fem dagar. Den ska finnas hos Arbetsmiljöverket när arbetet påbörjas. Om det från början är oklart om jobbet ska pågå i mer än fem dagar, ska anmälan göras den sjätte dagen – när det är uppenbart att gränsen överskridits.

De nya reglerna innebär också att det utländska företaget ska utse en kontaktperson, som myndigheterna kan nå vid exempelvis delgivningar. Kontaktpersonen ska dessutom kunna visa upp dokument som styrker att den utsände arbetstagaren har anställningsvillkor som uppfyller EU:s så kallade hårda kärna. Det vill säga värdlandets minimivillkor för bland annat löner, semester och arbetsmiljö.

De nya utstationeringsreglerna skulle kunna få betydelse för transportbranschen och den omfattande lönedumpning som skett efter Sveriges inträde i EU.

Men gäller utstationeringslagen över huvud taget för utländska förare som kör tillfälligt i Sverige? Enligt cabotagebestämmelserna får en utländsk chaufförer köra högst tre inrikesresor under en period på sju dagar. Måste varje sådan sjudagarsperiod i så fall anmälas till Arbetsmiljöverket? Eller räcker det med en gång?

Transportindustriförbundet ingår numera i arbetsgivarlägret Transportgruppen. Förbundet har vänt sig både till Arbetsmiljöverket och till Arbetsmarknadsdepartementet för att reda ut dessa frågor.

– Tyvärr har vi inte fått några svar. Men vi arbetar på en formell skrivelse till de berörda myndigheterna, säger Tommy Pilarp, branschchef på Transportindustriförbundet.

I den information som Pilarp gått ut med utgår arbetsgivarna uppenbarligen från att cabotaget i nuläget ska omfattas av den nya anmälningsplikten till Arbetsmiljöverket. Förbundet överväger dock att begära att regeringen fattar beslut om ett särskilt undantag.

Men hur ser då Arbetsmiljöverket på anmälningsplikten? Vad svarar verket om en polsk transportföretagare ringer och vill veta om förare – som varje månad kör cabotage i Sverige i sju dagar – ska anmälas? Och vem kan vara kontaktperson? Föraren själv?

Heidi Wiik är jurist på Arbetsmiljöverket:

– Jag har bara tillfälligt hand om de här frågorna. Den ansvarige är på semester. Men jag vet faktiskt inte vad som gäller.

På arbetsmarknadsdepartementet arbetar juristen Karin Söderberg med utstationeringsproblematiken. Men hon är inte intresserad av att hjälpa till och reda ut begreppen. Den som ställer frågor uppmanas att läsa lagen själv.

Vad har då EU sagt när direktivet antogs; ska cabotagechaufförer generellt sett betraktas som utstationerade arbetstagare?

– Så vitt jag vet har frågan inte prövats. Fram till dess får vi utgå från att det är så, säger Transports utredare Magnus Falk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".