Ny miljödom öppnar för omdebatterat hamnbygge

Stockholms nya planerade storhamn, Norvik, har kommit ett steg närmare byggstart. Mark- och miljödomstolen sa nyligen ja till villkoren som ska gälla för muddring, byggarbeten och själva driften. – Man kan nog inte säga att allt går programenligt. Vi skickade in ansökan om att få anlägga hamnen redan 2007 och ännu är inte tillstånden klara, säger projektchef Magnus Sjöberg.

Det kommunala bolaget Stockholms Hamnar driver i dag tre anläggningar – Nynäshamn, Kapellskär och Stockholm.

En bit in på 2000-talet beslutade politikerna i de berörda kommunerna att satsa på en helt ny godshamn. Den ska ligga i Norvik, strax norr om färjeterminalen i Nynäshamn.

Bygget är omdiskuterat. Kritiker hävdar att siffrorna som presenterats över tänkta godsflöden är glädjekalkyler. I kringliggande hamnbolag, som Södertälje och Oxelösund, anser man att det redan finns hamnkapacitet nog för att trygga storstockholmarnas varuförsörjning.

Efter år av debatt, och framför allt rader av överklaganden, fick Norvik till slut klartecken 2012. Men bara för ”tillåtligheten”. I rond nummer två väntade sedan villkoren som omgärdar bygget.

Den 10 oktober fastställde så Mark- och miljödomstolen gränser för bland annat buller och hantering av muddermassor.

Fast det innebär inte att Stockholms Hamnar kan sätta spaden i jorden. Mycket talar för att grannar och naturvårdsorganisationer överklagar på nytt. I nästa instans väntar i så fall Mark- och miljööverdomstolen. Och i sista hand Högsta domstolen. Fast i båda fallen krävs så kallat prövningstillstånd.

Den dag Norvikshamnen väl är i gång väntas den generera omfattande lastbilstrafik. Stockholms hamnar beräknar att uppåt 350 000 ekipage per år kommer att rulla genom Södertörn, söder om Stockholm.

Det skulle innebära en lastbil var 90:e sekund, dygnet runt, året om. Är det realistiskt? Frågan går till Magnus Sjöberg, som är projektchef för Norvik:

– Ja, det är den siffra vid använt i kalkylerna. Men när jag tänker närmare på saken så kan det nog vara i överkant.

Enligt Sjöberg är Norvik projekterad för åtta miljoner ton gods och 500 000 containrar (omräknat till bara 20-fotare). Till en början bedöms 85 procent av godset rulla till eller från hamnen på lastbil, resten på järnväg.

– När det blivit mer snurr på verksamheten hoppas vi att 25 procent går på järnväg, säger Magnus Sjöberg. Fast det är ju kunderna som väljer. Å andra sidan märker jag av ett ökat intresse för tågtransporter från kundernas sida. Många företag vill ha med järnvägen i sin miljöprofil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".