Ny konkurrenssituation för nattmackarna

I slutet av 1990-talet pågick en intensiv kamp om tillgänglighet mellan olika mackar. Fler och fler började med nattöppet, även lilla Söderköping hade två dygnet runt-öppna stationer. I dag är konkurrenssituationen en annan och nu tävlar stationerna om kunderna på andra sätt.

Den tid när macken var det enda stället att köpa mjölk eller ett paket cigaretter efter klockan 18 är sedan länge förbi. Mängder av livsmedelsbutiker har utökat sina öppettider och stängning klockan 22, varje dag, är inte längre ovanligt.

Det har gjort att bensinstationerna har fått det svårare att slåss om kunderna.

Totalt sett har antalet försäljningsställen för drivmedel minskat i Sverige under många år. 1968 fanns närmare 9 000 bensinstationer, i dag finns inte ens en tredjedel kvar.

– De senaste tio åren har varit ett stålbad och antalet mackar, i hela branschen har sjunkit kraftigt. Drivmedelsförsäljningen sprids på de mackar som finns kvar och kundkretsen gör det också. Ändå är det svårt att få det att fungera, säger Claes Weidar, stationschef på Statoil i Söderköping.

För att kunna slåss om kunderna med stormarknaderna måste mackarna hitta något annat att locka med.

– Bekvämlighet, enkelhet och närhet är det vi har att konkurrera med. Det är ju mycket tuffare nu. På Statoil utvecklar vi kaffekonceptet och vi har loungedelar för att man ska kunna ta en riktig paus, säger han.

I Söderköping är det särskilt svårt under vinterhalvåret.

– Det är lite konstgjord andning då. Det är sommartrafiken som gör att vi går runt, säger Claes Weidar.

Magnus Vilén, som driver Shellmacken i staden, intygar också att det är betydligt tuffare när sommartrafiken har lagt sig.

– Är det något som någon behöver på natten så kommer de ju hit. Men vintertid är det ganska tyst, säger han.

Trots det har Magnus Vilén inte funderat över att ändra öppettiderna.

– Jag tror nog att behovet av en nattöppen butik finns. Sedan är det frågan om det alltid är lönsamt.

På OKQ8, mitt emot Shell/7-Eleven, styr Nedim Can sedan förra våren. Han stänger redan vid tio på kvällen, och kommer inte att ändra på det.

– Jag tror inte så mycket på det här med dygnet runt-öppet. Det skulle bli för stora personalkostnader, säger han.

För att ha öppet sent krävs också ännu större fokus på säkerheten. Rekommendationen är att ha dubbelbemanning eller nattlucka. Vissa stationer är till och med ålagda av Arbetsmiljöverket att ha detta eftersom det är en osäker situation för personalen.

År 2001 gjordes en pilotstudie bland nattöppna detaljhandlare i centrala Stockholm. Den visade bland annat att över en fjärdedel av de anställda hade utsatts för fysiskt våld under det senaste året. Mer än varannan hade också utsatts för hot om våld. Dessutom var en stor majoritet, åtta av tio, rädda att bli hotade.

Detta drev på utvecklingen av säkerhetssystemen på stationerna.

Statoil har till exempel satsat på utbildning för all personal, slutna kontanthanteringssystem på alla stationer, och kameraövervakning. På samtliga dygnet runt-stationer finns dessutom automatiska dörrlås och nattlucka.

– Det gäller att försöka förebygga riskerna. Vi har identifierat att rånare oftast vill ha kontanter och då vill vi ta bort möjligheten för dem att få det, säger Torbjörn Lenstad, säkerhetsansvarig på Statoil Fuel & Retail Sverige.

När det gäller framtiden för de nattöppna stationerna tror Torbjörn Lenstad att det kommer att ligga på ungefär samma andel som i dag.

– När vi bygger nya stationer letar vi efter platser där det är mycket trafik och många potentiella kunder, för att få kalkylen att gå ihop. Det som skulle kunna ändra det är om konkurrensbilden ändras, säger han.

På Shells stationer är det upp till handlarna att bestämma om öppettiderna, vilket gör det svårt att säga något generellt om framtiden.

– Vi har en diskussion, men en handlare som driver en verksamhet anpassar sig alltid efter kundunderlaget, säger Erica Samuelsson. Hon är marknads- och informationschef på St1, som äger Shell.

Av de Shellstationer som har ett samarbete med 7-Eleven är majoriteten öppna dygnet runt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.