Ny granskning gav Kurt 50 000 kr på ett bräde

Lagom till jul fick arbetslöse Kurt Eriksson presenten han knappt vågat hoppas på. Transports a-kassa har gjort en ny beräkning och kommit fram till att han trots allt har rätt till ersättning. – Jag fick ut 40 000 kronor retroaktivt, efter skatt. Jag är jättenöjd!

I november skrev Transportarbetaren om flygmekaniker Kurt Eriksson. Efter 36 års arbete för SAS på Arlanda hade han och ett 60-tal andra mekaniker blivit uppsagda.

I juni 2015 stod Kurt utan jobb. Han kände sig ändå lugn. Han hade ju varit med i facket och a-kassan under alla år.

Brevet som kom från kassan blev en chock. Kurt Eriksson uppfyllde inte kraven för att få ersättning.

På grund av en stroke hade han bara jobbat halvtid de senaste 14 åren. Halvtid räcker normalt för att klara villkoret för a-kasseersättning. Men. På SAS Tech sker det mesta av flygplansunderhållet nattetid och de anställda har fått igenom en rejäl arbetstidsförkortning. Heltid motsvarar 32 timmar.

Kurts halvtid innebar 16 timmar jobb i veckan. A-kassan kom fram till att det fattades ett par veckotimmar för att han skulle komma upp i de 80 timmar per månad som är grundkravet i arbetslöshetsförsäkringen.

När Transportarbetaren hälsade på Kurt var han bekymrad. Han levde på sparade pengar och jagade jobb.

– Fast vem anställer en gubbe på 60 år som dessutom är sjukpensionär på halvtid, undrade han då.

Kurt Erikssons historia skapade frustration både i facket och på a-kassan. Han hade trots allt jobbat halvtid och betalat avgift till kassan i 36 år.

Hemma i stugan skrev Kurt ihop en överklagan till förvaltningsrätten. Den hamnade först hos a-kassan som gjorde en ny djupdykning i ärendet.

Det visade sig att SAS betalat ut både semesterersättning och sjuklön i klump. När lediga tid och sjukdagar lagts ut på rätt ställen fick a-kassan ihop åtta månader där Kurt nått tröskeln på 80 timmar.

I mitten av december fick han beskedet från Transports a-kassa. Han är berättigad till ersättning.

– Jag fick 50 000 kronor på ett bräde. Minus lite skatt. Jag blev oerhört lättad. Ekonomiskt hade det börjat bli riktigt kärvt. Jag har fortsatt söka jobb, men den dörren ser ut att vara stängd.

En liten dos besvikelse finns dock kvar, förklarar Kurt Eriksson:

– Jag vände mig till Transports avdelning och bad om hjälp att skriva ihop min överklagan. Ingen hörde av sig, så till slut skrev jag själv. Det kändes jobbigt när man inte är någon mästare på kanslisvenska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".