Ny frist för griprum i tunnelbanan

Storstockholms Lokaltrafik, SL, drog i bromsen. Företaget överklagade kravet på fler speciella rum, dit tunnelbanans ordningsvakter kan föra omhändertagna personer. Nu går Förvaltningsrätten på Arbetsmiljöverkets linje, men ger SL en ny tidsfrist. Den 10 mars 2014 ska fler rum vara på plats, annars får SL böta tre miljoner kronor.

Arbetsmiljöverkets första frist för att ordna fram så kallade trygghetsrum löpte egentligen ut den 13 maj i år.

– Jag var rädd för att SL skulle dra ut ytterligare på tiden genom att överklaga. Bolaget kommer att behöva den här nya fristen de fått, men jag tror ändå inte de kommer att hinna åtgärda problemet. Jag tycker inte de är trovärdiga i sitt sätt att hantera utbyggnaden av trygghetsrum, säger Transports regionala skyddsombud Björn Brevik på Stockholmsavdelningen.

Han är luttrad efter att ha drivit frågan sedan 2001, trots att Transport på senare år fått myndighetsstöd.

De särskilda rummen är till för att tunnelbanans ordningsvakter ska kunna gå undan med omhändertagna personer, för visitation eller väntan på polis.

I juli förra året fanns bara nio godkända rum. De brukar vara på tre till fyra kvadratmeter och ha kameraövervakning. På alla övriga stationer får vakterna hålla kvar den de gripit ute i allmänna utrymmen, alternativt dra sig undan till andra lokaler, som soprum.

Det innebär att farliga situationer kan utvecklas, både för personer som passerar, vakterna och de som gripits. Omhändertagna kan också känna sig kränkta av offetligheten, argumenterar Transports skyddsombud.

Transportarbetaren har sökt SL:s trygghetschef Jeanette Hedegüs för en kommentar och svar på frågan om antalet griprum ökat fram till nu, men inte lyckats. Björn Breivik får alla ärenden om nya rum på sitt bord och han nyligen fått besked om att fem nya utrymmen ska stå klara inom kort. Till det ska ytterligare fem tillkomma under sommaren.

SL har länge framfört att man vill åtgärda problemet och sagt att ambitionen är att färdigställa sex till åtta rum per år. Arbetsmiljöverket anser dock att takten är för långsam. Förra sommaren ledsnade myndigheten och krävde att företaget skulle ordna gripanderum, åtminstone vid alla slutstationer och knutpunkter, där flera linjer möts. Myndigheten kallar det ett ett minimikrav, medan Transports Stockholmsavdelning velat gå hårdare fram.

– Jag tycker att Arbetsmiljöverket kunde ha krävt trygghetsrum på alla stationer eller åtminstone på dem där man efter riskbedömning ser att de behövs, sa regionala skyddsombud Björn Breivik tidigare.

Han uppfattar en annan broms för utbyggnaden. Visitationsummen ger inga inkomster till SL, till skillnad från om företaget hyr ut lokalerna till kaféer med mera.

SL: presstjänst sa i en intervju i Transportarbetaren i slutet av juli att man skulle jobba på och inte överklaga till förvaltningsrätten. Senare ändrade sig företaget dock och kallade i sin överklagan tidsfristen ”helt orimlig”. Den behöver ”ersättas med en som återspeglar den faktiska tidsåtgången för att iordningsställa trygghetsrum där också bygglovsprocesser och annat beaktas.”

Bolaget anför att tunnelbanenätet är en ”mycket komplex miljö”. Till Förvaltningsrätten skriver bolaget också att den typen av rum ”lämpar sig för vissa stationer medan andra lösningar, såsom till exempel mobila trygghetsenheter, skulle kunna erbjuda mer adekvat skydd” för arbetstagarna.

Företaget förklarar vidare att SL har ett eget säkerhetsprojekt och inte är överens med myndigheten om vilka stationer som behöver visitationsrum. ”Baserat på ingripandestatistik finns det andra stationer där ett trygghetsrum skulle göra större nytta”, menar trafikbolaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".