Ny facklig försäkring ger ökat skydd vid arbetslöshet

Arbetslöshet. Transport och Folksam har tagit fram en ny tilläggsförsäkring som träder in vid arbetslöshet. Medlemmar som tecknar den frivilliga försäkringen får 80 procent av den tidigare inkomsten i upp till 300 dagar. I stället för 100 dagar, som gäller med förbundets vanliga inkomstförsäkring.

– För några tior extra i månaden får många av våra medlemmar ett förstärkt skydd vid arbetslöshet. Tilläggsförsäkringen gynnar alla som tjänar lägst 20 900 kronor i månaden, säger Transports försäkringsansvarige, Sture Thorsell.

Ända sedan 2007 har Transport haft en inkomstförsäkring som automatiskt ingår i medlemskapet. (Förutsatt att man är med i både förbundet och a-kassan.)

Skyddet kom till efter att den allmänna statliga arbetslöshetsförsäkringen urholkats kraftigt, ­så att allt färre fick ut de 80 procent som ursprungligen var målet.

Genom åren har förbundets inkomstförsäkring garanterat att alla arbetslösa verkligen får 80 procent. I 100 dagar. I praktiken motsvarar det ungefär 4,5 månader.

Ursprungligen var ”brytpunkten” 18 700 kronor i månaden. Alla som tjänade upp till det beloppet fick 80 procent i statlig a-kassa och hade alltså ingen nytta av inkomstförsäkringen. Vinnare var de som tjänat över 18 700 kronor. Ju högre inkomst desto mer påfyllning kom från den fackliga inkomstförsäkringen.

Efter hård kritik mot a-kassereglerna drev den rödgröna regeringen 2015 igenom förbättringar. Högsta dagpenning räknades upp till 910 kronor.

Effekten blev att brytpunkten för att nå 80 procent försköts uppåt. Alla arbetslösa som tjänat upp till 25 025 kronor fick nu 80 procent från a-kassan de första 100 dagarna.

Färre hade därmed nytta av förbundets inkomstförsäkring och röster har höjts för att den borde skrotas.

I stället har Transport och LO förhandlat fram ett medlemserbjudande hos Folksam. Den som vill kan från den 1 oktober teckna en tilläggsförsäkring. För en premie på 39-79 kronor per månad får en stor majoritet av förbundets medlemmar extra skydd vid arbetslöshet. Till 80 procent av lönen i maximalt 300 dagar.

Transports försäkringsansvarige Sture Thorsell betonar att den nya frivilliga försäkringen inte bara gynnar medlemmar med inkomster över brytpunkten, 25 025 kronor. Fler, med lägre inkomster, får ett förstärkt skydd framför allt vid vid långvarig arbetslöshet.

Förklaringen är att dagpenningen på 910 kronor från a-kassan (dock högst 80 procent av lönen) bara gäller i 100 dagar. Sedan sänks ersättningen till 760 kronor.

– Genom tilläggsförsäkringen blir nivån, 80 procent, densamma i 300 dagar. Vi får en ny brytpunkt på 20 900 kronor. Alla som tjänar över den nivån har nytta av tilläggsförsäkringen, förtydligar Sture Thorsell.

För Transports vanliga inkomstförsäkring gäller en kvalifikationstid på ett år. Man måste ha varit medlem i förbundet 12 månader för att kunna utnyttja försäkringen. För tilläggsförsäkringen gäller samma sak. Först efter ett års betalda premier kan medlemmen åberopa den.

Är ersättningsnivåer och regler krångliga? Här är räkneexempel som visar att en vanlig arbetslös chaufför kan tjäna uppåt 50 000 kronor per år genom tilläggsförsäkringen:

Lisa är lastbilschaufför och tjänar 27 500 kronor i månaden. Hon har varit med i Transport i flera år och blir arbetslös. Efter karenstiden får Lisa med förbundets vanliga inkomstförsäkring, fast utan tilläggsförsäkringen:

Från a-kassan, dag 1–100: 910 kronor/dag

Från inkomstförsäkringen: 1 980 kronor/månad

Totalt/månad: 22 000 kronor

 

Från a-kassan, dag 201–300: 760 kronor

Totalt/månad: 16 720 kronor

 

Med förbundets nya tilläggsförsäkring får Lisa:

Från a-kassan, dag 1–100: 910 kronor/dag

Från inkomstförsäkringen, dag 1–100: 1 980 kronor/månad

Totalt/månad: 22 000 kronor

 

Från a-kassan, dag 201–300: 760 kronor/dag

Från tilläggsförsäkringen: 5 280 kronor/månad

Totalt/månad: 22 000 kronor

 

Kalle är väktare, tjänar 22 000 kronor och har också varit med i Transport i flera år. Med förbundets vanliga inkomstförsäkring, fast utan tilläggsförsäkringen får han:

 Från a-kassan, dag 1–100: 800 kronor/dag

Från inkomstförsäkringen: 0 kronor/månad

Totalt/månad: 17 600 kronor

 

Från a-kassan, dag 101–200: 760 kronor/dag

Totalt/månad: 16 720 kronor

 

Från a-kassan, dag 201–300: 700 kronor/dag

Totalt/månad: 15 400 kronor

 

Med förbundets nya tilläggsförsäkring får Kalle:

Från a-kassan, dag 1–100: 800 kronor/dag

Från inkomstförsäkringen: 0 kronor/månad

Totalt/månad: 17 600 kronor

 

Från a-kassan, dag 101–200: 760 kronor/dag

Från tilläggsförsäkringen: 880 kronor/månad

Totalt/månad: 17 600 kronor

 

Från a-kassan, dag 201–300: 700 kronor/dag

Från tilläggsförsäkringen: 2 200 kronor/månad

Totalt/månad: 17 600 kronor

 

Premien för tilläggsförsäkringen varierar beroende på inkomst:

Lön/Premie per månad

20 900–25 000/39 kronor

25 001–30 000/42 kronor

30 001–36 000/79 kronor

 

36 001–43 000/101 kronor

43 001–50 000/128 kronor

50 001–55 000/150 kronor

(Tabellen fortsätter upp till inkomster på 100 000 kronor i månaden.)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.