Ny dom mot åkare i dansk lönehärva

Företaget Teakdeck Technology bedrev åkeriverksamhet i Västsverige. Fast chaufförerna fick sin lön utbetald via det fejkade danska bemanningsföretaget PSL. Nu slår Kammarrätten fast att Teakdeck var den egentliga arbetsgivaren. Bolaget är försatt i konkurs och företagaren krävs själv på arbetsgivaravgifterna.

Teakdeck är ett av många svenska åkerier som försökte krympa kostnaderna genom att betala ut löner via Danmark. Det har skett genom att förarna flyttats över till något av ”uthyrningsbolagen” PSL eller Staff Road.

Både PSL och Staff Road drevs av svenska företagare, som medvetet valt att registrera bolag i Danmark. Någon egentlig verksamhet har inte skett i Danmark, anser Skatteverket. Upplägget var bara till för att lura staten på skatt och sociala avgifter.

Skatteverket har inlett en omfattande granskning av såväl åkerier som chaufförer. Uppåt 300 förare har eftertaxerats och krävs på stora summor i utebliven skatt.

Flera av de berörda åkerierna har försatts i konkurs efter myndigheternas ingripande.

Ett av dem är Teakdeck Technology, med Bo Holmqvist som huvudman. Han har haft minst ett 20-tal chaufförer som avlönats genom PSL.

Skatteverket hävdar att PSL var ett rent brevlådeföretag i Danmark. Företrädaren, Flemming Scheel, bor i Helsingborg och har inte hyrt ut chaufförer – annat än på papperet.

Enligt Skatteverket upprättades ett ”skenavtal” mellan parterna. Det var Teakdeck som anställde och styrde förarna. När det var dags för löning skickade Teakdäck över pengar till PSL – som i sin tur betalade ut dem till chaufförerna. För besväret tog PSL tio procent i påslag.

Skatteverket underkänner hela upplägget. I ett taxeringsbeslut slår verket fast att Teakdeck var den egentliga arbetsgivaren. Bolaget krävdes på närmare 850000 kronor i arbetsgivaravgifter. Några löneskatter eller sociala avgifter har inte betalats från PSL – vare sig i Danmark eller Sverige.

Teakdeck överklagade till förvaltningsrätten och hävdade att PSL visst var ett bemanningsföretag – med 100 anställda förare. Det blev inget gehör. Domstolen gick helt på Skatteverkets linje.

Huvudmannen, Bo Holmqvist, begärde ny prövning – den här gången i Kammarrätten i Göteborg. Den 11 oktober föll domen.

Även Kammarrätten anser att Teakdeck ska betraktas som den riktiga arbetsgivaren för chaufförerna. Företrädaren, Bo Holmqvist, har till och med skrivit under anställningsavtal. I PSL:s namn. Domstolen menar också att det måste ha varit uppenbart för Teakdeck att PSL:s påslag på tio procent inte räcker för att betala några arbetsgivaravgifter.

Teakdeck krävs nu på arbetsgivaravgifter, plus skattetillägg. I en separat dom slår Kammarräten fast att Bo Holmqvist varit bolagets företrädare. Han åläggs nu, tillsammans med konkursboet, att betala 845 996 kronor.

Bo Holmqvist har två månader på sig att överklaga till sista instans, Högsta förvaltningsdomstolen. Där krävs så kallat prövningstillstånd.

Minst ett 15-tal åkerier figurerar i lönehärvan kring PSL och Staff Road. Tvisten med Teakdeck är den första som prövats i Kammarrätten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.