Nu ska det bli lättare att kolla trafiktillstånden

Just nu jobbar Transportstyrelsen med att göra det svenska registret för trafiktillstånd sökbart för andra EU-länders registermyndigheter. Målet är att myndigheterna i alla medlemsländer snabbt ska kunna kolla trafiktillstånd och andra uppgifter på utländska yrkesfordon – en möjlighet som helt saknas i Sverige i dag.

I skrivande stund utannonseras två Bulgarien-registrerade dragbilar på Blocket, en Scania och en DAF. Båda har samma säljare, finns i Göteborg och är uttryckligen ”i trafik inom Sverige”. I den ena annonsen erbjuds även hjälp med att registrera bolag i Bulgarien.

Men för Transportstyrelsen är det omöjligt att kontrollera om bilarna har trafiktillstånd i Sverige, enligt Peter Ranki, som hanterar registerfrågor på myndigheten.

– Vi har enbart svenskregistrerade fordon i vårt register. De här fordonen syns inte där, förklarar han.

Men nu är en ändring på gång. Transportstyrelsen jobbar med att göra det svenska registret för trafiktillstånd sökbart för registermyndigheterna i andra EU-länder.

– I botten är det EU-kommissionen som driver arbetet med att samordna medlemsländernas register, för att myndigheterna ska kunna söka uppgifter om utländska fordon. I det första steget är det yrkestrafiken vi är intresserade av. Om vi till exempel upptäcker en lastbil med utländska registreringsplåtar ska vi snabbt och smidigt kunna kolla om den har de tillstånd som krävs i landet, säger Peter Ranki.

Peter Ranki understryker att det bara är EU-ländernas myndigheter som ska kunna söka i de samordnade registren.

– Det är inte så att privatpersoner eller åkeriföretag ska kunna kolla upp fordon som de tycker verkar misstänkta. Det är bara vi på Transportstyrelsen som kommer att ha den befogenheten.

Thomas Morell, Sveriges Åkeriföretags regionchef i Skaraborg, förvånas inte över de båda Blocket-annonserna.

– Det finns oerhört många bulgariska bilar i inrikestrafik i Sverige, inte minst här i Västsverige. Och de är inte blyga direkt, säger han.

Thomas Morell betonar dock att det inte alltid är frågan om olaga inrikestrafik, bara för att bilarna är bulgariska.

– Men alltför ofta är det olagligt. Och det är inte alltid bulgariska bilar på riktigt heller. En åkare här i Västra Götaland sålde sin bil på fredagen – och mötte den på väg på söndagen, med bulgariska plåtar. Det här är ju inga flygmaskiner direkt, det är fysiskt omöjligt att den bilen hunnit ner till Bulgarien för att registreras där och sedan tillbaka igen, på den korta tiden. Sådant har vi stött på flera gånger.

De som sysslar med sådant här – vad har de att vinna på det?

– Är det svensk åkare och svensk förare så kan myndigheterna ha koll på både individer och företag. Så tänk vad smidigt när du kan bulta dit en bulgarisk plåt – sådana finns att beställa på nätet – och då plötsligt finns inte bilen längre. Den dyker inte upp i några register, myndigheterna har ingen möjlighet till kontroll. Du behöver inte fundera på skatter, trafiktillstånd och annat.

Mot den bakgrunden välkomnar Thomas Morell satsningen på att samordna EU-ländernas register för trafiktillstånd.

– Självklart. Som det är i dag, så är det ju ett spel för gallerierna när polisen stoppar en sådan här bil.

Till årsskiftet ska Transportstyrelsen vara klar med ”de första elementära delarna” av den svenska samordningen, enligt Peter Ranki.

– Men hela samordningen av registren är ju inte på plats förrän alla medlemsländer har genomfört detta. Så tidsplanen beror också på hur snabbt de andra länderna genomför det, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.