”Nu måste vi lära oss att sluta springa…”

Torkel Blom jobbar som jourbud på Premo, Pressens Morgontjänst, i Stockholm. Han har varit med ända sedan 1980-talet när tidningarna gick bra och distributionsföretaget skrek efter folk. – Lönen blev därefter. Buden kunde ha fyra, fem trakter, som på den tiden var väldigt små.

Torkel Blom har jobbat fackligt länge och satt med i Transports förhandlingsdelegation när förbundet skrev på senaste uppgörelsen. Vid kongressen i augusti blev han invald i förbundsstyrelsen.

Han säger:

– Det är inte lätt att gå från beting till tidlön. Det sitter i ryggmärgen på buden att man ska springa på och bli klar så fort som möjligt. Det nya avtalet bygger på att man jobbar i ”normaltempo”.

– Hela tänket bakom det nya avtalet utgår från att tidningsupplagorna rasar. Det var också sagt att vi skulle få mer jobb, genom extraprodukterna, och därmed slippa lönesänkningar. Fast för många har det inte blivit så.

Torkel Blom försvarar grundtanken i avtalet. Han betonar att det antagligen kommer att ta fem, tio år innan det går att avläsa hur de anställda i slutänden påverkas.

– Förändringen var nödvändig. Tidigare hade bolagen svårt att sälja in extraprodukter. I mina ögon behövs det här tillskottet, om inte yrket ska ha försvunnit helt om tio år.

Torkel förklarar att även Stockholmsbuden reagerat över minskad betalning för extraprodukterna. Värdet på enskilda extratitlar gröptes ur och gjorde att en del anställda inte fick den avtalade lönehöjningen på 3,2 procent.

Enligt Blom är det fortfarande vanligt att buden går till filialerna innan den ordinarie arbetstiden börjat – med baktanken att bli klara med rundan så snabbt som möjligt. Om utdelningen sedan tar längre tid än normalt, utgår ingen ersättning för övertiden som gjorts före ordinarie starttid och inte för “gratiskvarten”. Buden bjuder Premo på arbetstid, förtydligar Torkel Blom:

– Det finns nostalgiker som längtar tillbaka till kilometertabellen. Jag skulle egentligen också vilja ha ett betingssystem. Kruxet är jag inte har något bra förslag på hur ett hållbart system ska utformas. Inte när upplagorna stadigt sjunker.

Torkel Blom menar att tidningsbuden tidigare hade ett ”informationsövertag” mot arbetsgivaren. De anställda visste bäst hur stadsdelen såg ut och hur jobbet kunde läggas upp smartast. Nu har bolagen övertaget, genom gps och annan teknik.

I Stockholm kan tidningsbuden inte rapportera in övertid i efterhand. Alla måste kontakta Premo under pågående utdelning – när de börjar ana att den stipulerade arbetstiden inte kommer att räcka. Premo ska då lämna besked om fortsatt arbete. Eller om någon annan kommer ut på trakten och tar över utdelningen.

Resultatet blir inte sällan att buden bjuder på övertid, för att slippa krångel med att ringa eller sms:a mitt i arbetet.

Torkel Blom ser inkörningsproblem på många kanter:

– Det gamla systemet lever kvar i ryggmärgen på alla. Områdeschefer, tidningsbud och fackliga förtroendemän. Premos världsbild utgår från att människor har någon sorts normalkapacitet.

– Om anställda i andra yrken börjar bli äldre och slitna är det naturligt att de kan dra ner på tempot. Inte på Premo. Då ska man jobba gratis eller acceptera att bli omplacerad till en mindre trakt, med lägre betalning.

Det nya kollektivavtalet bygger alltså på att buden ska sluta stressa och begära övertid om utdelningen drar ut på tiden. Torkel Blom medger att han är kluven själv:

– Under decennier utvecklades en kultur, en omtanke om abonnenterna, där buden till varje pris försöker få ut tidningarna till klockan 06. Det är en tradition som kolliderar med det nya tankesättet i kollektivavtalet. Nu måste vi lära oss att sluta springa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.