Ledare

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.

Min yrkesbana började efter en tämligen misslyckad skolgång. Det funkade skapligt i grundskolan, men på gymnasiet hade jag mest myror i brallan.

Jag våndades en del över jobb och framtid. Fast nu snackar vi 1970-tal – en tid när dörrar stod på glänt även för den som hade rätt skrala betyg.

Det blev lumpen och en räcka jobb innan jag som 26-åring kom in på en tvåårig fotoskola. Bilderna blev sådär. Det gick smidigare med texterna som redaktörerna bad mig skriva till bilderna.

Jag sadlade om. Blev skrivande reporter. Först inom dagspress och sedan på ett par andra fackliga tidningar innan jag hösten 1995 landade på Transportarbetaren. En tidning där journalisterna både plåtar och skriver.

Facket – och framför allt Transport – blev mitt universitet. I mer än 25 års tid har jag fått träffa chaufförer, väktare, tidningsbud, hamnarbetare, terminalare som berättat om jobb, erfarenheter, tankar och farhågor. Jag har intervjuat mängder av forskare, politiker, arbetsgivare och myndighetspersoner som delat med sig av kunskap och åsikter.

Jag har många gånger tänkt att jag haft världens bästa arbete. När jag snart ska lämna det finns en oro i bakhuvudet. Över samhällsutvecklingen och fackets framtid.

Varför är det så tyst? Varför accepterar så många att vi – den härskande generationen – förstör klimatet, bostadsmarknaden, tryggheten på arbetsmarknaden?

På 1960-talet kom en vänstervåg. Om det någonsin funnits motiv för en ny massiv proteströrelse så är det väl nu.

I stället satsar de unga på att bygga kroppen. Man går till gymmet fem dagar i veckan och höjdpunkten är melodifestivalen. Skådespel för folket, som på gamla Colosseum.

Facket jobbar i motvind. Känslan är att borgerlighetens och liberalernas ihärdiga snack om valfrihet och individualism verkligen slagit rot. Allt färre vill numera offra en timme av fritiden på ett fackligt möte.

Fast vem ska i så fall förändra villkoren för cykelbud, taxiförare och gig-jobbare om de inte själva går samman? Facket är ingen egen organism som kan trolla fram förändringar. Framgångar bygger helt på medlemmarna och deras engagemang.

Nåväl.

Den 1 juni tar Lilly Hallberg över ansvaret för Transportarbetaren. Jag sänder med en lyckönskning. Till hela redaktionen och till förbundet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. David Ericsson:
    4 juni, 2021

    Bra jobbat Janne i alla år. Du har gjort kunnig, stark och viktig insats för oss i branschen. Nu får du ha en lång och välförtjänt semester!

Lästips:

Transport slutar skicka ut almanackor

Medlemmar. Nyårets fyrverkerier har tystnat och många hör av sig och frågar: Vart tog almanackan för 2023 vägen? Svaret är att Transportarbetareförbundet inte längre kommer att skicka ut kalendrar med medlemstidningen Transportarbetaren.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

God Jul!

Jullov. Transportarbetaren gör helguppehåll och redaktionen är obemannad från den 23 december. Vi är tillbaka på plats den 2 januari.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Dragbilsliv. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Lönerna sänks –vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Debatt / Egenanställning

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor, skriver Stephen Schad, ordförande för Egenanställningsföretagens Branschorganisation och vd Frilans Finans.

Mats H Andersson. Foto: Justina Öster

Ta domstolens beslut på allvar, Stephen Schad

Replik. Det är dags för Schad att rannsaka sig själv och egenanställning som begrepp. Egenanställning är att betraktas som bemanningsföretag. Det säger Arbetsdomstolen. Det är hög tid för Schad med flera att göra rent inom sina egna led och kring vilka yrken man väljer att ta in på egenanställning, skriver Transports Mats H Andersson.

Ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna

Slutreplik. Det finns ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Tvärtom tror vi att tydliga spelregler till hög grad bygger på en korrekt och, i den mån möjligt, samstämmig begreppshantering. Det gäller självklart inte enbart Transport utan även Foodora, egenanställnings-företagen och alla andra som verkar på arbetsmarknaden.

Jag råkade säga något om privilegier

Krönika. Det finns en bok jag ständigt återvänder till när jag vill få bekräftelse eller hämta argument och det är Anneli Jordahls bok Klass – är du fin nog? Nästa år firar den 20 år men den är minst lika aktuell i dag som när den släpptes. Då, 2003, talade ingen om klass, men tack vare Jordahls bok kom klass upp på tapeten igen.

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.