Den italienske kungen inviger den första motorvägen med en tur i sin Lancia Trikappa. I bilen sitter också vägens skapare Piero Puricelli.
Close
Den italienske kungen inviger den första motorvägen med en tur i sin Lancia Trikappa. I bilen sitter också vägens skapare Piero Puricelli.
Close

Nu fyller motorvägen 100 år

Årsdagar. Kanske borde man ändra alla hastighetsskyltar till ”100” för en enda dag. Nu fyller nämligen världens första motorväg 100 år. Men när bilisterna i Milano körde de 4 milen till Varese så fanns inte ordet motorväg, då hette det autostrada.

En av betalstationerna på den nya motorvägen. En tur- och returresa kostade 30 lire.
Motorvägen gick från Milano till Varese och är i dag en del av A8:an.
Hastighetsskylt 100
Nu fyller motorvägen 100 år.

Den 21 september 1924 skedde en av de största revolutionerna i vägarnas mångtusenåriga historia. Då invigdes ”Autostrada dei Laghi” som gick från Milano till flera populära sjöar, bland annat Comosjön.

Den första bilen på nya betalvägen var den italienske kungen Viktor Emanuel III. Det är inte så underligt att det gick att köra rätt fort på den 43 kilometer långa betongvägen.

Ingenjören som låg bakom projektet hette Piero Puricelli och hade 1922 skapat racerbanan Monza. Autostradan som var så nyskapande skulle inte vara så imponerande i dag. Den var bara 11-14 meter bred och de två filerna skildes bara åt med en vitmålad mittlinje.

Faksimil DN Artikel om första motorvägen i Dagens Nyheter i september 1926.
Artikel om första motorvägen i Dagens Nyheter i september 1926.

Men för dåtidens bilister var vägen en enorm förbättring. Det var också helt nytt med en väg där de slapp trängas med vare sig hästar, fotgängare, cyklar eller motorcyklar. Så här beskrivs den italienska nyheten i svenska Dagens nyheter:

”Denna autostrada är en väganläggning uteslutande avsedd för biltrafik och driven ungefär som en järnväg. Hela anläggningen är inhägnad. Här och där finnas stationer med stationsvakter.”

Succén med den första autostradan gjorde att man snabbt byggde flera nya sträckor i Italien. Världens andra motorväg var den 4 mil långa Southern State Parkway på Long Island i New York. I Tyskland började man bygga sin första autobahn mellan Bonn och Köln 1929. Den första svenska motorvägen dröjde till 1953 då sträckan Lund-Malmö stod klar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    24 september, 2024

    Många tycker det är tråkigt att köra på motorvägar, men jag älskade att köra långtradare på motorvägar då det var tryggt och lätt att utföra mitt arbete som chaufför.Vi behöver ha fler motorvägar då de är väldigt viktiga som "blodomloppet" i samhället med alla transporter av gods och människor på våra vägar runt om i vårt land.Motorväg borde vara standard när man bygger nya vägar så vi minskar antalet smala vägar med mötande trafik.

Lästips:

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

E20 – en resa bland rövare och kungar

Örebro–Skara Genom de djupa skogarna i Tiveden och vidare ut på den öppna Västgötaslätten, förbi tusenåriga rastplatser och klassiska motell från bilismens guldålder. Med sitt strategiska läge är det här ett av landets viktigaste godsstråk och har varit det länge, även långt innan det blev motorväg. Följ med på en resa längs E20 – från Örebro till Skara.

Jätten Vist med Visingsö i sina händer. Konstnären Calle Örnemark (1933–2015) uppförde träskulpturen i Huskvarna i början av 1970-talet. Foto: Lilly Hallberg

På väg med svindlande utsikt

Vätterleden. Den har kallats Sveriges vackraste väg, också före namnbytet till E4 och innan epitetet ”motor” lades till – leden som sträcker sig utmed Vätterns djupa vatten. Häromåret firade första delen av Vätterleden 60 år.

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.