Norska löner gäller i Norge

Utländska chaufförer som kör i Norge ska få norska minimilöner. Det gäller den som rattar godstransporter inom landet. Och det gäller bussförare i beställningstrafik som stationeras i Norge. – Vi är mycket positiva från facken, säger Bjørn Sandnes på Norsk transportarbeiderforbund. Det här kan hjälpa oss att få bort social dumpning och kriminalitet från vägarna.

Grunden är att de lägsta lönerna i norska kollektivavtal ska gälla på norska vägar.

På de svenska bussföretag som kör i Norge under somrarna betyder det 35 svenska kronor mer per timme. Förutsättningen är att chauffören bor och arbetar i landet under en period, hur lång finns det ännu inget besked om.

För lastbilschaufförer innebär allmängiltigförklaringen en minsta timlön motsvarande 175 svenska kronor. Den gäller inte när chauffören kör in i Norge och lossar eller när hen lastar i Norge och kör direkt ut ur landet. Men den gäller vid cabotagetrafik, det vill säga när den utländska chauffören kör sitt fordon i de tre tillåtna inrikestransporterna.

En norsk undersökning visade för ett år sedan att en fjärdedel av de utländska chaufförerna per månad tjänade motsvarande 9 400 svenska kronor eller mindre.

De nya reglerna gäller från den 1 juli. I dem ingår också att traktamente till de utländska chaufförerna ska följa norska skatteregler. Beslutet är fattat av den statligt utsedda Tariffnämnden.

– Det var vårt konkurrentfack Yrkestrafikförbundet som först ansökte om att avtalens löner skulle bli allmängiltiga, säger Bjørn Sandnes, kommunikationsansvarig på transportfacket. Vi hängde förstås med, precis som de båda centralorganisationerna LO och YS.

Han berättar att de nya lönerna på lastbilssidan kanske får störst betydelse för chaufförer från gamla östländer. Den norska myndigheten Arbeidstilsynet ska kontrollera att rätt löner och villkor gäller för chaufförerna. Samtidigt ska den som köper transporterna se till att de norska reglerna följs.

– Det är ändå svårt för oss som fack att kolla vad lastbilschaufförerna får betalt, säger Bjørn Sandnes. Men när det gäller turbussarna kan vi få stor hjälp av de svenska facken när det gäller de två stora svenska företag som stadigt trafikerar Norge.

De båda facken beskriver de nya reglerna som en seger för chaufförer på de norska vägarna – och ett led i kampen mot social dumpning.

– Visst är det bra med allmängiltigförklaringen, tycker även Knut Evensen, en av chaufförerna bakom Facebookgruppen Her stoppar Norge. Men först borde cabotaget förbjudas, det här är att starta i fel ände.

Transports ordförande Lars Lindgren har tidigare uttalat att det kan bli läge att titta på allmängiltigförklaring av löner även i Sverige, detta trots att facken (och arbetsgivarna) av tradition har motsatt sig statlig inblandning i löner och avtal.

– I vissa branscher är läget akut. I Transport vill vi inte se hela näringar raderas ut, så som det hände med varvsindustrin. Vi kommer inte undan en diskussion om allmängiltigförklaring av kollektivavtal, sa han när LO presenterade sina övergripande framtidsmål.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.