Norska löner gäller i Norge

Utländska chaufförer som kör i Norge ska få norska minimilöner. Det gäller den som rattar godstransporter inom landet. Och det gäller bussförare i beställningstrafik som stationeras i Norge. – Vi är mycket positiva från facken, säger Bjørn Sandnes på Norsk transportarbeiderforbund. Det här kan hjälpa oss att få bort social dumpning och kriminalitet från vägarna.

Grunden är att de lägsta lönerna i norska kollektivavtal ska gälla på norska vägar.

På de svenska bussföretag som kör i Norge under somrarna betyder det 35 svenska kronor mer per timme. Förutsättningen är att chauffören bor och arbetar i landet under en period, hur lång finns det ännu inget besked om.

För lastbilschaufförer innebär allmängiltigförklaringen en minsta timlön motsvarande 175 svenska kronor. Den gäller inte när chauffören kör in i Norge och lossar eller när hen lastar i Norge och kör direkt ut ur landet. Men den gäller vid cabotagetrafik, det vill säga när den utländska chauffören kör sitt fordon i de tre tillåtna inrikestransporterna.

En norsk undersökning visade för ett år sedan att en fjärdedel av de utländska chaufförerna per månad tjänade motsvarande 9 400 svenska kronor eller mindre.

De nya reglerna gäller från den 1 juli. I dem ingår också att traktamente till de utländska chaufförerna ska följa norska skatteregler. Beslutet är fattat av den statligt utsedda Tariffnämnden.

– Det var vårt konkurrentfack Yrkestrafikförbundet som först ansökte om att avtalens löner skulle bli allmängiltiga, säger Bjørn Sandnes, kommunikationsansvarig på transportfacket. Vi hängde förstås med, precis som de båda centralorganisationerna LO och YS.

Han berättar att de nya lönerna på lastbilssidan kanske får störst betydelse för chaufförer från gamla östländer. Den norska myndigheten Arbeidstilsynet ska kontrollera att rätt löner och villkor gäller för chaufförerna. Samtidigt ska den som köper transporterna se till att de norska reglerna följs.

– Det är ändå svårt för oss som fack att kolla vad lastbilschaufförerna får betalt, säger Bjørn Sandnes. Men när det gäller turbussarna kan vi få stor hjälp av de svenska facken när det gäller de två stora svenska företag som stadigt trafikerar Norge.

De båda facken beskriver de nya reglerna som en seger för chaufförer på de norska vägarna – och ett led i kampen mot social dumpning.

– Visst är det bra med allmängiltigförklaringen, tycker även Knut Evensen, en av chaufförerna bakom Facebookgruppen Her stoppar Norge. Men först borde cabotaget förbjudas, det här är att starta i fel ände.

Transports ordförande Lars Lindgren har tidigare uttalat att det kan bli läge att titta på allmängiltigförklaring av löner även i Sverige, detta trots att facken (och arbetsgivarna) av tradition har motsatt sig statlig inblandning i löner och avtal.

– I vissa branscher är läget akut. I Transport vill vi inte se hela näringar raderas ut, så som det hände med varvsindustrin. Vi kommer inte undan en diskussion om allmängiltigförklaring av kollektivavtal, sa han när LO presenterade sina övergripande framtidsmål.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.