Norska löner gäller i Norge

Utländska chaufförer som kör i Norge ska få norska minimilöner. Det gäller den som rattar godstransporter inom landet. Och det gäller bussförare i beställningstrafik som stationeras i Norge. – Vi är mycket positiva från facken, säger Bjørn Sandnes på Norsk transportarbeiderforbund. Det här kan hjälpa oss att få bort social dumpning och kriminalitet från vägarna.

Grunden är att de lägsta lönerna i norska kollektivavtal ska gälla på norska vägar.

På de svenska bussföretag som kör i Norge under somrarna betyder det 35 svenska kronor mer per timme. Förutsättningen är att chauffören bor och arbetar i landet under en period, hur lång finns det ännu inget besked om.

För lastbilschaufförer innebär allmängiltigförklaringen en minsta timlön motsvarande 175 svenska kronor. Den gäller inte när chauffören kör in i Norge och lossar eller när hen lastar i Norge och kör direkt ut ur landet. Men den gäller vid cabotagetrafik, det vill säga när den utländska chauffören kör sitt fordon i de tre tillåtna inrikestransporterna.

En norsk undersökning visade för ett år sedan att en fjärdedel av de utländska chaufförerna per månad tjänade motsvarande 9 400 svenska kronor eller mindre.

De nya reglerna gäller från den 1 juli. I dem ingår också att traktamente till de utländska chaufförerna ska följa norska skatteregler. Beslutet är fattat av den statligt utsedda Tariffnämnden.

– Det var vårt konkurrentfack Yrkestrafikförbundet som först ansökte om att avtalens löner skulle bli allmängiltiga, säger Bjørn Sandnes, kommunikationsansvarig på transportfacket. Vi hängde förstås med, precis som de båda centralorganisationerna LO och YS.

Han berättar att de nya lönerna på lastbilssidan kanske får störst betydelse för chaufförer från gamla östländer. Den norska myndigheten Arbeidstilsynet ska kontrollera att rätt löner och villkor gäller för chaufförerna. Samtidigt ska den som köper transporterna se till att de norska reglerna följs.

– Det är ändå svårt för oss som fack att kolla vad lastbilschaufförerna får betalt, säger Bjørn Sandnes. Men när det gäller turbussarna kan vi få stor hjälp av de svenska facken när det gäller de två stora svenska företag som stadigt trafikerar Norge.

De båda facken beskriver de nya reglerna som en seger för chaufförer på de norska vägarna – och ett led i kampen mot social dumpning.

– Visst är det bra med allmängiltigförklaringen, tycker även Knut Evensen, en av chaufförerna bakom Facebookgruppen Her stoppar Norge. Men först borde cabotaget förbjudas, det här är att starta i fel ände.

Transports ordförande Lars Lindgren har tidigare uttalat att det kan bli läge att titta på allmängiltigförklaring av löner även i Sverige, detta trots att facken (och arbetsgivarna) av tradition har motsatt sig statlig inblandning i löner och avtal.

– I vissa branscher är läget akut. I Transport vill vi inte se hela näringar raderas ut, så som det hände med varvsindustrin. Vi kommer inte undan en diskussion om allmängiltigförklaring av kollektivavtal, sa han när LO presenterade sina övergripande framtidsmål.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.