Nej-sägaren och ja-sägaren

Clas Linder satt i Transports högsta ledning i början av 1990-talet, då förbundet beslutade sig för att säga nej till en svensk EU-anslutning. Göran Johnsson pläderade pläderade aktivt för ett EU-inträde och för en svensk anslutning till euron under åren som Metallbas.

Nej-sägaren Clas Linder

– Om EU låg bakom allt elände som facket upplever i dag vore det lätt. Då kunde vi ju bara gå ur unionen. Men så enkelt är det tyvärr inte.

Clas Linder var skeptisk till EU och uttalad motståndare till den gemensamma valutan, euron.

När Sverige skickade in ansökan om att få gå med i EU sommaren 1991 var arbetarrörelsen splittrad. Både i socialdemokratin och i LO fanns EU-kritiker, men en majoritet av de styrande var för en anslutning.

I Transport fanns också såväl ja- som nejsägare. Förbundet beslutade att genomföra ett stort rådslag och en medlemsomröstning, innan Transport tog ställning i EU-frågan.

Omkring 40 procent av medlemmarna valde att svara. Av dem sa 62 procent nej. 22 procent var för, resten osäkra. Nej blev sedan förbundets linje i den intensiva debatt som föregick folkomröstningen.

– På LO-kongressen 1991 var vi bara två debattörer som gick upp i talarstolen och ifrågasatte nyttan med ett EU-medlemskap. Vi betraktades som kufar. Jag kan fortfarande tycka att debatten som sedan kom var osaklig.

Enligt Linder hade ja-sägarna olika bevekelsegrunder. På den borgerliga kanten ville man ha avregleringar, fri rörlighet och lägre skatter. I arbetarrörelsen drömde visionärer om att stöpa om EU till ett vänsterprojekt.

Clas Linder är kritisk till mycket av den utveckling som Sverige genomgått de senaste 25 åren. Han är också övertygad om att folk i gemen har svårt att avgöra vilka av problemen som egentligen kan härledas till Bryssel – och vad som är ”självförvållat” på hemmaplan.

Lönedumpningen och den osunda konkurrenssituation som numera präglar åkerinäringen är ett särskilt kapitel, tycker han:

– Det har alltid funnits oseriösa aktörer i branschen. Folk som fuskat med skatter och kör- och vilotidsregler, exempelvis.

När EU kom in i bilden fick det följdverkningar för en åkeribransch som redan brottades med låg lönsamhet, överetablering och låg tröskel för nya hugade entreprenörer som ville pröva lyckan.

Clas Linder tycker att cabotagetrafik kan försvaras som idé, men runt om i Europa ryckte politikerna på axlarna åt otydliga regler och övertramp.

När det gäller fackliga motgångar i EU säger han:

– Det är ett stort problem att arbetarrörelsen inte förmått begränsa EU:s inflytande över frågor som borde ha varit nationella angelägenheter. Man kan ha överstatliga bestämmelser för exempelvis miljö och arbetsmiljö. Men när det handlar om arbetsvillkor är det centralt att det är arbetslandets regler som ska gälla.

 

Ja-sägaren Göran Johnsson

– Fackligt elände finns både innanför och utanför EU, säger Göran Johnsson.

Han var ordförande i IF Metall under perioden 1993 till 2005. I likhet med många LO-toppar tog han tidigt ställning för EU.

– Jag är fortfarande övertygad om att det var rätt att gå med i unionen. Som ett litet exportberoende land var det nödvändigt. När det gäller den gemensamma valutan är jag inte lika säker längre. Det finns positiva saker med EMU, men också negativa.

De 20 åren i EU har varit bra för IF Metalls medlemmar, tycker Johnsson. På plussidan räknar han in ökad handel mellan medlemsstaterna och slopade hinder för import och export.

Fast han ser också negativa effekter:

– Transport har definitivt haft rätt i en del av kritiken. Vi har låtit de ekonomiska frågorna dominera för mycket. EU kunde ha lyft fram de mänskliga och sociala frågorna mycket mera. På det området har det inte gått särskilt bra.

När det handlar om utvecklingen i åkeribranschen säger Göran Johnsson:

– Där har det ta mig fan inte varit bra! Det blev vilda västern och jag förstår verkligen om många av Transports medlemmar är djupt besvikna och skeptiska till EU.

Kunde Transport och LO agerat annorlunda för att motverka den lönedumpning och osunda konkurrens som i dag präglar framför allt bygg- och transportsektorerna?

– Ibland har fackföreningsrörelsen en tendens att skylla på yttre faktorer när det blir problem. Men vi borde ha reagerat tidigare. När det ändå såg ut att bli ett EU-inträde kunde Transport kanske ha funderat mer över strategin.

– Hur ska vi jobba? Med vilka partners? Om förbundet gör en krass analys kan det nog visa sig att man missade möjliga allianser.

Nu argumenterar Transport för att kollektivavtalen i vissa branscher ska upphöjas till lag, så kallad allmängiltigförklaring. Hur ser du på det?

– Det är ju inget jag är för. Men jag kan verkligen förstå att Transport funderar över en sådan lösning. Jag vill också betona att jag alltid uppskattat Transport i LO-samarbetet. Det var alltid stort engagemang och raka puckar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).