Emelie Hansson, Hampus Ströbeck, Cassandra Pettersson utbildar sig till lastbilschaufförer.
Close
Agneta Persson
Close

Nästa kull på väg

Chaufförer. Här har ni framtiden: Hampus, Cassandra och Emelie. Till våren är de färdiga lastbilschaufförer och kommer kunna välja och vraka bland jobben. För branschen skriker efter folk. Staten satsar många miljoner för att råda bot på förarbristen. Men pengar är långt ifrån hela lösningen.

Slapp utbildning? Knappast.

– Det är mycket pluggande – och så ska man kunna allt praktiskt också, säger Cassandra Pettersson som går tredje året på transportprogrammet på Svalövs gymnasium.

Klasskompisarna Hampus Ströbeck och Emelie Hansson håller med.

– Vi måste kämpa, säger Hampus.

– Vi ska vara där varje dag, säger Emelie, och fokusera ordentligt på det vi gör för att lyckas.

Nä, inte är det någon barnlek inte. Men det är bland annat den uppfattningen branschen har att slåss mot. Om transportprogrammen förr kunde vara ett bra alternativ för skoltrötta så är det andra bullar i dag. Dagens chaufförer behöver vara betydligt mer slängda i teknik än gårdagens. Och för den som väljer programmets mekanikerinriktning väntar klart mindre av oljebyte och mycket mer av data-
programmering.

– Det går inte att ta in någon på utbildningen som inte vill öppna en bok, säger Roger Ödebring som är utbildningsansvarig på Rosenlunds åkeri i Jönköping.

– Visst, det är ett praktiskt jobb men det är mycket att läsa i tre år. Är man inte motiverad så orkar man inte.

Färsk statistik från Skolverket visar att program som samhällsvetenskap, natur och ekonomi är de klart populäraste bland höstens gymnasieutbildningar.

Till fordon- och transportprogrammen har totalt 4 900 ungdomar sökt. Det är några hundra färre än året innan. I våras tog 1 600 elever studenten från gymnasiernas transportprogram.

Samtidigt räknar Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) med att 5 000 lastbilschaufförer behöver rekryteras det närmsta året. På tio år handlar det om 50 000. Minst.

Staten har nyligen beviljat 66,5 miljoner kronor till yrkesförarutbildningarna för att råda bot på problemet.

Men hos blivande gymnasieelever duggar fördomarna tätt: Det är skitiga, simpla och dåligt betalda jobb. Om de ens kommer att finnas. De har ju hört om prispressen i branschen som får flera företag att gå på knäna.

Men faktum kvarstår, enligt branschen som har koll på framtidens behov: Den som väljer att bli chaufför, mekaniker eller lackerare behöver inte leta jobb.

Det vet Hampus Ströbeck, Cassandra Pettersson och Emelie Hansson.

– De brukar säga det till oss när vi är ute på praktik, säger Hampus.

– Vi har äldre kompisar som får många erbjudanden om jobb, säger Emelie. De kan tacka nej för att de hellre jobbar med något annat. De kanske vill köra något annat slags gods – och de kan ju välja.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.