Johnny Lans i sin truck.
Close
Johnny Lans i sin truck.
Close

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

– Jättebra att forskare tittar på truckförarjobbet, säger han som själv jobbar på DHL Freights terminal i Jönköping.

– Då får företag och skyddsombud något att jobba med för att arbetsmiljön ska bli bättre. När nya truckar ska köpas in till exempel.

Charlotte Wåhlin
Charlotte Wåhlin.

Och just detta vill ergonomen Charlotte Wåhlin att hennes forskning så småningom ska svara på. Hur skador och besvär hos en utsatt yrkesgrupp ska kunna förebyggas genom en bättre arbetsmiljö och ändrade arbetssätt.

Den aktuella rapporten, som snart ska presenteras på en internationell ergonomisk konferens, handlar om hur det ser ut. Åtgärder för att minska riskerna kommer i en eventuell framtida studie.

– Vi började med en enkät till truckförare, säger hon. Sedan har vi varit ute på en arbetsplats och studerat vad som händer under en arbetsdag. Förarna har filmats och vi har mätt vinklarna i lederna under varje rörelse som de gör.

Charlotte Wåhlin jobbar på kliniken för arbets-och miljömedicin i Region Östergötland. Dit kommer patienter som skadats i sitt arbetsliv, på remiss från den vanliga vården.

– Det kom en truckförare med nackbesvär för många år sedan, berättar hon. Vi tittade på hans arbetsplats, och insåg att det saknades forskning kring detta.

I dag finns mer kunskap. Forskarteamets studie visar att:

  • Truckförare vrider på huvudet i genomsnitt 222 gånger per timme.
  • De saknar stöd för underarmarna.
  • De är bundna till sin truck två tredjedelar av arbetstiden.
  • 49 procent av truckförarna rapporterar att de haft smärta i nacken.
  • 63 procent har haft ont i skuldrorna.

Ett resultat av forskningen är att risken för att drabbas av besvär i nacke eller skuldror är dubbelt så hög för truckförare som för tjänstemän. Detta gäller redan för den som har jobbat mellan ett och två år i branschen.

– Vissa stressiga dagar känns det i nacken, bekräftar Johnny Lans. Och jag vet att de som har jobbat här i många år ofta har problem med nacke och axlar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Henricsson:
    20 oktober, 2018

    Utmärkt artikel. Detta är ett allvarligt problem som kan minskas. Det allvarliga vid trucktransporter i fabriker är att truckförarna måste leta efter köruppdrag hela tiden. Detta tvingar fram att man måste vrida på huvudet hela tiden. Missar man något uppdrag kan det komma surt efter och sådant stressar ytterligare.

    Med trådlösa batteridrivna transportbeställningsterminaler försvinner letandet och stressen minskar. Truckföraren kan koncentrera sig på att köra säkert och kan även minska körningen med tomma gafflar. Tekniken finns beskriven på YouTube bland annat. https://www.youtube.com/user/JANHENRICS . Den har utvecklats sedan 2004 och täcker många truckförares önskemål.

  2. Hörna Ström:
    18 augusti, 2018

    Borde även koppla med helkroppsvibrationer, problem framför allt på ojämna golv.

  3. HG Wendt:
    17 augusti, 2018

    De konstatera vi i Tranporthälsan i Malmö för 25 år sedan! Ingen brydde sig tyvärr. Jan Jeppson skyddsingenjör på Transporthälsan gjorde utredningar bl.a. när dom sid sittande truckarna kom. Lite patestikt att läsa nu.

Lästips:

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.