Nå Löfven: när ska E10 byggas om?

När ska regeringen infria löftet och åtgärda den olycksdrabbade europavägen, E10, som går från Luleå ända ut på Lofoten i Norge? Den frågan ställer Transports avdelningsordförande Robert Savela i dag, måndag, i ett öppet brev till statsminister Stefan Löfven.

E10 är bitvis smal, krokig och med intensiv trafik. I flera års tid har Transport och andra fackförbund i Norrbotten slagits för en upprustning av vägen som skördat många människoliv. Det behövs åtminstone så kallad två-plus-ett-väg, anser kritikerna.

– Så sent som i december var jag upp till Kiruna. Bara under den dagen inträffade tre olyckor längs E10. I valrörelsen lovade de röd-gröna att vägen skulle prioriteras. Men ännu har inget hänt. Inte mer än de åtgärder som beslutades under den borgerliga regeringen, säger Robert Savela.

I brevet till Stefan Löfven skriver han:

I dag har vi ett arbetsklimat där alltför många dör eller skadas svårt i sitt arbete. Vägen är för många av Transportarbetareförbundets medlemmar en arbetsplats. En arbetsplats som vållar många dödsfall och skador. E10 i Norrbotten hör till en av Sveriges farligaste vägar där många av våra medlemmar färdas dagligen, till/från eller i arbetet.

Inför valet lovade Stefan Löfven att E10 skulle åtgärdas, att satsningar på infrastrukturen skulle ske och att det skulle prioriteras.

Den prioriteringen lyser än så länge med sin frånvaro. Under tiden sker olyckor dagligen på grund av E10:s undermåliga skick.

Satsningarna som gjordes på E10 skedde under förra regeringens sista regeringsår och kan ses som röstfiske bland norrbottningarna. Likväl var det en satsning som vida överstiger den som dagens regering har gjort. Den har i stället uteblivit helt.

Om E10 hade varit en vanlig arbetsplats på ett företag hade den stängts med skyddsstopp av arbetsmiljöskäl. Nu är det inte så. Vägen går inte att stänga av utan i så fall får varje enskilt företag som arbetar på E10 ställa sin verksamhet vilket är ogörligt.

Det innebär att förändringarna för att skapa en hållbar arbetsmiljö och en trafiksäker väg, måste komma till genom ett politiskt initiativ och en vilja från politiskt håll om att värna om människors liv.

Det skulle ske genom att omgående påbörja ombyggnation av E10 till minst 2+1 väg men helst 2+2. Förutom att bredda vägen måste den dras utanför de småbyar som den passerar. Även att göra den rakare är ett säkerhetskrav.

År 2014 var lastbilschaufför Sveriges farligaste jobb. Under året dog 15 chaufförer. Så kan det inte fortsätta och det kan regeringen ändra på genom att skapa en hållbar infrastruktur med säkra vägar i Sverige i allmänhet och Norrbotten i synnerhet.

Satsningar i Norrbotten har under lång tid varit eftersatta vilket visar sitt tydliga spår i samtalen med medlemmarna. Transportarbetareförbundets medlemmar berättar återkommande om rädslan av att arbeta på vägen.

De undrar, när kommer dagen då jag frontalkrockar? Vad händer då? Kommer jag att avsluta livet för någon annan eller mig själv? Rädslan syns i deras ögon, rösten darrar när de berättar om hur nära det varit vid ett flertal tillfällen och tankarna går till familjen. Tanken på att inte få träffa sina barn eller sin livspartner får det att tåras i ögonen på medlemmarna.

Stefan Löfven, när infrias dina löften från Noliamässan i Piteå om att E10 ska byggas om? När kommer det en seriös ekonomisk satsning på infrastrukturen i Norrbotten i allmänhet och E10 i synnerhet?

Ingen ska behöva dö eller skadas svårt i sitt arbete!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".