Mitträcken räddar liv – men ökar riskerna för lastbilar

De så kallade två plus ett-vägarna var omdebatterade när de började byggas. Numera står det klart att de räddar liv. Men vägexpert Johan Granlund menar att räckena och de smala körfälten också bidrar till fler lastbilsolyckor. Orsaken är att tunga fordon tvingas längre ut mot vägkanter som inte är tillräckligt bäriga.

I Dalarna har olyckorna med tunga fordon ökat med nästan 50 procent på fem år, skriver Dalarnas Tidningar. I absoluta tal handlar det om 68 olyckor 2012, mot 46 stycken 2008.

Johan Granlund, teknikchef på företaget Vectura, har forskat kring vibrationer orsakade av ojämna vägar och riskerna med ”kantfall”. Det vill säga hål och svackor som uppstår i vägens ytterkant och som skapar våldsam pendling i höga fordon.

I dag kan forskarna konstatera att två plus ett-vägarna är dyra i drift, men lönsamma ur ett samhällsperspektiv. Statistiken visar att dödsolyckorna mer än halveras.

Samtidigt menar Johan Granlund att många av mitträckesvägarna har sämre bärighet nära ytterkanten, jämfört med landsvägar med bredare vägren.

– Tunga fordon kör nästan uteslutande nära vägkanten. När kanten är deformerad, eller i värsta fall ger vika, är risken stor att fordonet välter. Jag är övertygad om att lastbilsolyckorna kan minskas rejält med bättre vägar, säger Granlund.

Fast han får mothugg av Östen Johansson, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket:

– Vi tror inte på den här hypotesen. Det har inte kommit upp på bordet att det skulle vara ett problem. Vi har förstärkt vägrenen där den varit försvagad.

Johan Granlund står dock på sig:

– Jag vet inte vilka fakta Trafikverket lutar sig mot. Men vi ser klara belägg. Mitträckesvägen utanför Örnsköldsvik är bara ett exempel. Där har det bildats hjulspår med sju centimeters skillnad mellan inner- och ytterkanten. Man har tvingats sänka hastigheten till 50 kilometer i timmen.

– I dag går det att analysera uppmätta data för vilken två plus ett-väg som helst. Jämför man hjulspåren ser man tydligt att det är ytterspåret som deformeras. Till skillnad från en del tjänstemän på Trafikverket är jag uppvuxen i en lastbilshytt och jag vet hur kantfall påverkar föraren, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.